Abstract:
امروزه، با رشد و گسترش فضای مجازی، روزبهروز بر تأثیرگذاری و اهمیت این عرصه افزوده می گردد. با این وجود، همواره دو نگرانی مهم، میان اکثرخطمشی گذاران وجود دارد. اول آنکه چگونه میتوان بهترین استفاده را از فرصتهای پیش روی آن کرد و دوم آنکه نحوه مقابله مؤثر با تهدیدات موجود در آن کدام است. فضای مجازی دارای دو بعد مهم محتوا و سختافزار است که بعد محتوایی مهمترین بعد میباشد. ما در این مقاله سعی داریم با معرفی خطمشیهای تنظیمی، نقشه راهنمای جامعی را برای تنظیممقررات محتوای فضای مجازی کشورمان ارائه دهیم. روش این پژوهش، چهارچوب مفهومی میباشد که با استفاده روش جبارین طرحریزی شده است. در نهایت، سه چهارچوب مفهومی منسجم و مجزا که به ترتیب اهداف، ابزارها و حوزههای تنظیمی میباشند؛ ارائه شده است که با درک و فهم شیوه استفاده از تجمیع این سه چهارچوب مفهومی ارائه شده، راه برای تنظیم مقررات مؤثر محتوای فضای مجازی هموارتر خواهد شد.
Nowadays، with the growth and development of the cyberspace، its influence and importance rise increasingly. However، there have been always two important concerns among the majority of policy makers. First، how opportunities exist in this area can be used in the best way? Second، how we can cope with threats might be existing in it effectively? cyberspace has two dimensions of content and hardware، which its content dimension is the most important. With the introduction regulatory policies، we provide a comprehensive guide map for the regulating the content of the cyberspace of our country in this paper. The method used in this research is conceptual framework that provided by Jabarin. Finally، three coherent and distinct conceptual frameworks in parts of objectives، tools، and areas of regulating were provided. By understanding how to use three integrated conceptual frameworks provided، the way will be paved to effective regulation in content of cyberspace
Machine summary:
در نهايت ، سه چهارچوب مفهومي منسجم و مجزا که به ترتيب اهداف ، ابزارها و حوزه هاي تنظيمي يباشند؛ ارائه شده است که با درک و فهم شيوه استفاده از تجميع اين سه چهارچوب مفهومي ارائه شده ، راه براي تنظيم مقررات مؤثر محتواي فضاي مجازي هموارتر خواهد شد.
در چند سال اخير با توجه به فرامين مکرر مقام معظم رهبري و تشکيل شوراي عالي فضاي مجازي بخشي از مراحل خط مشي گذاري و برنامه ريزي محقق شده است ، اما تصميمات و سياست هاي اين شورا از سوي سازمان ها و ارگان هاي ذيربط به نحو مؤثر و شايسته اجرا نميشود.
خروجي کار ما در نهايت داراي دو محور اساسي خواهد بود: اول آنکه : حوزه هايي که در بحث محتواي فضاي مجازي وجود و امکان يا لزوم تنظيم در آن وجود دارد کدامند؟ دوم آنکه چه ابزارهاي تنظيمي در حوزه محتواي فضاي مجازي وجود دارد؟ چه اهدافي براي خط مشي گذاري تنظيمي در حوزه محتواي فضاي مجازي مفروض است ؟ شرح مراحل پژوهش مراحل توليد چهارچوب مفهومي مدنظر و رسيدن به سه سؤال فوق الذکر به شرح ذيل ميباشد: نگاشت مآخذ داده هاي منتخب پس از بررسيهاي گسترده در ادبيات موجود در تنظيم محتواي فضاي مجازي؛ به نتايج کلي زير دست يافتيم : رشته هاي مرتبط اقتصاد حقوق روان شناسي جامعه شناسي خط مشي عمومي فناوري اطلاعات (IT) (Public Policy) )Sociology) )Psychology( (Law) )Economy) نمودار ٢- رشته هاي مرتبط با تنظيم محتواي فضاي مجازي .