Abstract:
مقدمه و هدف پژوهش: نظام نامه درجه بندی شهرداریها به عنوان یک قانون با ویژگیهای مختلف که صرفاً اکنون در حوزه حقوق و دستمزد شهردار و همچنین ملاکها و معیارهای انتخاب شهردار مورد توجه است و این در حالیست که معیارهای درجه بندی مذکور که از 1 برای شهرهای با جمعیت پایین و یا تازه تاسیس میباشد تا 12 برای کلانشهرها شامل جمعیت، درآمد شهرداری و برخورداری آن شهر است تا در جهت توانمندسازی شهرداریهای درجه 1 الی 7 برای تحقق درآمدهای پایدار دست یابد
روش پژوهش: روش تحقیق تحلیلی-توصیفی و بررسی شهرداریهای درجه 1 الی 7 استان اصفهان با پیمایش از مدیران شهری صورت پذیرفته است و سپس با استفاده از مدل سوات (SWOT) روشهای درآمدی موجود جمع بندی شده است.
یافتهها: یافتههای تحقیق حاکی از آنست که در شهرداریهای با درجه پایین تر میزان وابستگی درآمدی شهرداری به کمکهای دولتی و غیره بیشتر است و این در حالیست که مدیریت هزینه در این نوع از شهرداریها وجود ندارد و از طرفی نقش شورای شهر در این شهرها بسیار کمرنگ تر است
نتیجه گیری: قانونگذارن مانند مجلس و هیئت وزیران باید تلاش کنند که در متن قانون شهرداری به عنوان یک نهاد و در عمومیت متن مطرح نشود و لحاظ کردن درجه بندی شهرداریها به عنوان یک قانون میتواند نقش موثری در اثر گذاری بیشتر متن قانون در تحقق درآمدهای پایدار داشته باشد.
Introduction & Objective:The municipal classification system is considered as a rule of varying characteristics that is now considered merely in the area of the mayor's salary and the criteria for the selection of the mayor, while the grading criteria out of 1 for towns with populations Lower or newly established, up to 12 metropolitan cities, including the population, municipal income and the city, to achieve the empowerment of first-degree municipalities to achieve sustainable incomes.
Research method: Analytical-descriptive research and survey of municipalities of grade 1-7 in Isfahan province have been carried out by navigating the urban managers. Then, using SWOT model, the existing income methods are summarized.
Findings: Research findings indicate that in municipalities with a lower degree of dependence of the municipality's income on state aid and so on, while there is no cost management in this type of municipalities, and, on the other hand, the role of the city council in these cities It is much smaller.
Conclusion: Legislators such as the Parliament and the Cabinet of Ministers should endeavor not to be included in the text of the municipal law as an institution and in the general text of the text, and considering the grading of municipalities as a law can play an effective role in influencing the text of the law in the realization of sustainable incomes Have.