Abstract:
در میان مسائل و موضوعات حقوق خانواده یکی از مباحث مهم و اساسی مبحث انحلال نکاح میباشد که شامل موضوع طلاق و فسخ نکاح است. اساتید و علماء محترم حقوق در مورد طلاق تالیفات متعددی دارند و بحثهای مختلفی را در مورد علل و عوامل طلاق و راههای جلوگیری از این حلال مبغوض ارائه دادهاند، اما در مورد فسخ نکاح کمتر به ارائه مطلب پرداخته و در مبحث انحلال نکاح این موضوع را به اجمال مورد بررسی قرار دادهاند و به دلایل نامعلومی از توضیح و تبیین علل و عواملی که باعث ایجاد فسخ نکاح میشود خودداری کردهاند. در این تحقیق به بررسی فسح نکاح و مفهوم آن در حقوق ایران و همچنین موارد فسح نکاح در فقه شافعی پرداخته شده است.
Machine summary:
م از بین رفته است، زیرا به موجب این ماده «در صورتی که برای محکمه ثابت شود که دوام زوجیت موجب عسر و حرج است» زن میتواند درخواست طلاق کند، زندگی با دیوانه از بارزترین مصداقهای این حکم است و به حکم عادت تحملناپذیر است، پس اگر زن حق فسخ نکاح را به دلیل عارضه جنون شوهر نداشته باشد میتواند به وسیله درخواست طلاق از خود رفع ضرر کند.
م از عیوب مختص زن محسوب میگردد و در صورتی که این عیب در زمان عقد وجود داشته باشد و مرد به آن آگاه نباشد برای وی حق فسخ نکاح ایجاد میشود (1126 ق.
عدهای از حقوقدانان از جمله دکتر حائری شاهباغ در کتاب شرح قانون مدنی معتقدند که جذام و برص از عیوب مشترک محسوب میگردند و در این خصوص میگویند: «جذام و برص از عیوب مرد که موجب فسخ برای زوجه باشد برحسب نظر مشهور فقها نخواهد بود اما به عقیده مصنف این عیوب نیز مشترک است»[8].
اما به نظر میرسد که هدف قانونگذار از ایجاد حق فسخ با وجود چنین عیبی جلوگیری از ضرر مرد است، بنابراین اگر بتوان بوسیله عمل جراحی یا وسایل درمانی دیگری این عیب را برطرف نمود، حق فسخی که قانونگذار به مرد داده است مبنای حقوقی خود را از دست خواهد داد و این حق ساقط میشود.
م در این خصوص متذکر میگردد: «عیوب زن در صورتی موجب حق فسخ برای مرد است که عیب مذکور در حال عقد وجود داشته است.