Abstract:
پژوهش حاضر تفاوت بین دختران و پسران را در سبک های والدگری، موقعیت فرهنگی- اجتماعی، انسجام و گسستگی
خانواده در راستای ارتقای قابلیتهای درون فردی و بینفردی فرزندان در یک گروه از دانشآموزان مقطع متوسطه
بررسی کرد. شرکتکنندگان ۳۸۱ دانشآموزان شهر کرمانشاه در محدوده سنی ۱۴ تا ۱۸ سال بودند, که به روش
خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه عملکرد خانواده ) ۳۳5برنارد ۰ ۱۹۸۵) و آزمون
هوش هیجانی بار - آن - 827 ۱۹۸۰) پاسخ دادند. نتایج نشان داد در خرده مقیاسهای خانواده مستید,ء
گسستگی, بهم تنیدگی» بیانگری و همبستگی بین دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوتها در سه
مورد نخست به نفع دختران و در دو مورد دوم به تفع پسران است. در مهارتهای هوش هیجانی تفاوت بارزی بین نمرات
دختران و پسران دیده اگر چه در ابراز وجود تفاوت اندکی در نمرات به نفع دختران دیده شد. به طور کلی؛ به نظر
میرسد تدارک برنامههایی برای آموزش عملکرد مناسب به اعضای خانواده میتواند به بهبود هوش هیجانی و کیفیت
زندگی آنان کمک خواهد کرد.
Machine summary:
این احتمال وجود دارد که عملکرد خانواده در ارتباط با فرزندان دختر و پســر متفاوت باشــد، برای مثال ، راســل (١٩٩٩) در پژوهش خود نشــان داد که والدین در مورد دختران از ســبک والدگری مقتدرانه و در مورد پسران از سبک والدگری مستبدانه یا سهل گیرانه استفاده می کنند، همچنین ، هارت ، نیوول و اولسن (٢٠٠٣) نشــان دادند که به سبب ویژگی های خاص پسران نظیر سطح بالای جنب و جوش و رفتارهای پرخاشــگرانه ، گرایش والدین پســران در مقایسه با والدین دختران در برخورد به شیوه مستبدانه بیشتر است (لورابرگ ، ١٣٨٧).
نتیجه گیری جهت بررسی تفاوت دو گروه دختران و پسران در مولفه های هوش هیجانی و عملکرد خانواده در ابتدا آماره های توصیفی این دو متغیر در جدول ١ تفکیک شده است .
انســجام سومین مولفه عملکرد خانواده اســت که نتایج آزمون چند متغیری اثر پیلایی با ارزش ٠/٠٤ ، مقــدار ٣١٦=F٣٩٤٤ و ســطح معناداری ٠٨/p٠=، نشــان داد بین دختران و پســران تفاوت معنــاداری از نظر آماری در این مولفه وجود نــدارد.
آخرین مولفه ی عملکرد خانواده موقعیت فرهنگی -اجتماعی بود که در این مولفه نیز نتایج آزمــون چند متغیری اثر پیلایی با ارزش ٠/٠١٥ ، مقدار ١٩٩=F٣٩٤٤ و ســطح معناداری ١١/p٠=، نشــان داد بین خــرده مقیاس های موقعیت فرهنگی -اجتماعــی در بین دو گروه دختران و پســران تفاوت معناداری از نظر آماری وجود ندارد.