Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش و چگونگی کاربرد اعضای هیات علمی دانشگاههای
دولتی استان اصفهان نسبت به استفاده از منابع الکترونیکی انجام گرفته است. روش پژوهش
توصیفی -همبستگی است. ۱۳۲ نفر از اعضای هیئت علمی سه دانشگاه اصفهان» صنعتی و
علوم پزشکی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش پرسشنامه
استاندارد سنجش نگرش معلمان بود. نتایج نشان داد که رابطه مستقیم و معنیدار بین نگرش
استادان نسبت به به کارگیری منابع الکترونیکی و میزان به کارگیری آنها از این فناوریها در
آموزش وجود داشت. استادان زن و رشتههای علوم انسانی نسبت به ساپرین به میزان کمتری
از منابع الکترونیکی در آموزش استفاده میکردند. در هر سه دانشگاه» رابطه معکوسی بین سن
و نگرش نسبت به کارگیری منابع الکترونیکی وجود داشست. نگرش و کاربرد ابزارهای
الکترونیکی توسط استادان به ویژگیهای دموگرافیک آنها هم بستگی دارد. با شناسایی عوامل
تاثیرگذار و رفع موانع موجود میتوان گامهای بیشتری در جهت توسعه به کارگیری این
فناوریها برداشت.
Machine summary:
Yuen منظور بررسی عوامل تأثیرگذار بر نگرش اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی شـهر اصفهان درباره موارد مختلف کاربرد رایانه و اینترنت در امر تدریس _ شامل اسـتفاده از ایمیل ، استفاده از صفحات وب ، استفاده از فناوری های چند رسانه ای ؛به کارگیری رایانه برای تدریس و به کارگیری رایانه توسط دانشجویان برای انجام فعالیت هـای کلاسـی ـ و تعیین رابطه نگرش این استادان با میزان استفاده و به کارگیری فنـاوری توسـط آن هـا صورت گرفته است تا با استفاده از نتایج آن ، برنامه ریزی مناسب برای آماده سـازی نظـام آموزشی درجهت استفاده کارآمدتر از ابزارهای الکترونیکی اتخاذ شود.
Gulbahar & Guven دانش و تمایل لازم برای استفاده از فناوری اطلاعات برخوردار بودند، اما عدم دسترسی به منابع و فقدان فرصت های آموزش ضمن خدمت مانع کاربرد فناوری اطلاعات توسط آنهاشده است .
اسکروچی و همکاران ( ١٣٨٧) عوامل تأثیرگذار بر میزان تعامل اعضای هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با فناوری اطلاعات و به کارگیری آن در آمـوزش را بررسـی کرده و دریافتند سه عامل اصلی تأثیرگذار بر ارتقاء سطح استفاده استادان این دانشگاه از اینترنت ، انگیزه آنان برای دریافت گرانت و پایـه علمـی ، تبلیغـات رسـانه ای و حمایـت های فرهنگی دولت در جهت روی آوردن دانشگاه ها به استفاده از رسانه مبتنـی بـر وب به جای رسانه چاپی می باشـد.
International Journal of Education & Information Technologies, 2(4).
Presented at the Society of Information Technology & Teacher Education (SITE) 9th International Conference, Washington, DC, March 13, 1998.
Journal of Technology & Teacher Education, 9 (1),5-30.