Abstract:
هدف پژوهش حاضر مقایسه برنامههای درسی اجرا شده و کسبشدة رشته مهندسی صنایع در دانشگاهعلم و صنعت ایران میباشد. در این پژوهش ملاک انتخاب، دروس ارائه شده در رشته مهندسی صنایعبود که از طریق روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از 46 درس ارائه شده در رش ته مهندسیصنایع 12 درس انتخاب شد و 480 دانشجوی رشته مهندسی صنایع در آموزش حضوری و الکترونیکیبه عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته بود که شامل مولفه های اهداف،محتوا، فرایند تدریس و روشهای یادگیری، نحوة تعامل با اساتید و دانشجویان، روشهای ارزشیابی،امکانات و منابع یادگیری بوده است. نتایج این تحقیق نشان داد که برنام ه درسی اجرا شد ة رش تهمهندسی صنایع در مولفههای اهداف، محتوا، فرایند تدریس و روشهای یادگیری، نحوة تعامل با اساتیدو دانشجویان، روشهای ارزشیابی، امکانات و منابع یادگیری، در آموزش حضوری و الکترونیکی با همتفاوت دارند و در برنامه درسی کسبشده، میزان یادگیری دانشجویان آموزش حضوری رشته مهندسیصنایع بیشتر از دانشجویان آموزش الکترونیکی است.
Machine summary:
در دانشـگاه علـم و صـنعت ایـران آمـوزش بـه دو شـیوة حضوری و الکترونیکی انجام می شود و رشتۀ مهندسی صنایع از جمله رشته هایی اسـت که به هر دو شیوه آموزش داده می شود، بنابراین ؛ این مسئله برای پژوهشگر مطـرح شـد که برنامـه هـای درسـی رشـتۀ مهندسـی صـنایع در کـدام روش آمـوزش ( حضـوری ، الکترونیکی ) بهتر اجرا می شود و مطابقت بیشتری با برنامۀ درسی قصدشـده ایـن روش آموزش دارد و میزان یادگیری دانشجویان در کدام روش آموزش بیشتر است ؟ 1.
سؤال سوم : «تا چه اندازه بین نظرات دانشجویان نسبت به فرایند تـدریس و روش هـای یــادگیری در دروس نظــری ، عملــی ، نظــری ـ عملـی ، عمـومی در آمــوزش حضــوری و الکترونیکی تفاوت وجود دارد؟» به منظور بررسی آماری فوق از تجزیه و تحلیل واریانس چندگانه استفاده شـد بـا توجـه به نتایج جدول بالا می توان دریافت که نسبت F بدست آمده در سـطح ٩٥ درصـد اطمینـان معنادار است (٠٠٤=p) وکمتـر از آلفـای تحقیـق (٠٠٥=α)مـی باشـد، بنـابراین ؛ تفـاوت معناداری بین روش تدریس و فرایند یـادگیری در روش آمـوزش حضـوری و الکترونیکـی وجود دارد.
(2003); " dimensions of quality in online degree programs " in American journal of distance education ,vol.
21-46 Lockhart De & smith AJ (2009) An evaluation of a pilot study of web- based educational initiative for educating and training under gradual dental students in infection prevention , British dental Journal 207(5) :223-6,2009 sep 12, available at: http:// www.