Abstract:
اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی به عنوان یک اختلال عصبی- رشدی، علاوه بر نشانههای رفتاری خاص با نقص در کارکردهای شناختی همراه است. پژوهش حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی دو رویکرد توانبخشی شناختی- حرکتی و دارو درمانی در بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی انجام شد. این یک مطالعه نیمه آزمایشی با سنجشهای پسآزمون و پیگیری بود که در یک طرح یکسر کور سه گروه را باهم مقایسه میکرد. 48 کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی به شیوه نمونهگیری ملاکی انتخاب و بر اساس شدت اختلال همتا شده و به طور تصادفی به سه گروه توانبخشی شناختی- حرکتی (16 نفر)، دارو درمانی (16 نفر) و کنترل فعال (16 نفر) گمارده شدند. تمام شرکتکنندگان توسط فرم کوتاه سه خردآزمونی هوش وکسلر کودکان- تجدیدنظرشده و آزمونهای رنگ-واژه استروپ، برج لندن و رمزنویسی وکسلر مورد آزمون قرارگرفتند و والدین آنها، این کودکان را با پرسشنامه علائم مرضی کودک-4 (CSI-4) رتبهبندی نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل ورایانس چند متغیری و آزمونهای تی وابسته با تصحیح بن فرونی به عنوان آزمونهای تعقیبی، تحلیل شدند. توانبخشی شناختی حرکتی به طور معناداری منجر به تغییرات موثر و پایدار در عملکرد آزمودنیها در مولفههای کارکرد اجرایی اعمّ از بازداری پاسخ، برنامهریزی و سرعت پردازش شد و تنها در مولفه سرعت پردازش، تغییرات ایجاده شده در مرحله پیگیری افت معنادار به سطوح پایینتر را نشان داد. بعلاوه، با وجود عملکرد بهتر کودکان گروه توانبخشی شناختی- حرکتی نسبت به گروه دارودرمانی، تغییرات ایجاد شده به لحاظ آماری معنادار نبود. به طور کلی این یافتهها بیانگر آن بود که توانبخشی شناختی- حرکتی رویکرد اثربخشی در درمان اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی است و میتوان از آن به عنوان یک فندرمانی مکمل دارودرمانی استفاده کرد.
Machine summary:
Senderecka, Grabowska, Szewczyk, Gerc & Chmylak 8.
Geurts, Verte, Oosterlaan, Roeyers & Sergeant 11.
از اين رو تنها استفاده از داروهاي روان محرک براي بهبود مشکلات فراوان مربوط به 11 اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي کافي به نظر نميرسد (وندت ، ٢٠٠٠؛ هاروي و سيمون ، ٢٠٠٦؛ عابديشاپورآبادي، پورمحمدرضاي تجريشي و محمدخاني، ١٣٩١؛ اعظمي و همکاران ، ٢٠١٦)، بعلاوه نياز به تداوم درمان در طول زندگي به منظور فرونشاندن نشانه ها، بسيار هزينه بر و مشکل ساز ميباشد (هالپرين و هيلي ١٢، ٢٠١١) از اين رو دسترسي به درمان هاي مکمل يا جايگزين همچون توانبخشي شناختي- حرکتي براي افرادي که به دارو درماني پاسخ مناسبي نميدهند، ضروري است .
Van der Oord, Prins, Oosterlaan & Emmelkamp 6.
Toplak, Conners, Shuster, Knezevic & Parks 7.
حجم گروه نمونه در اين پژوهش شامل ٤٨ دانش آموز پسر دبستاني مبتلا به ADHD ميباشد که به صورت در دسترس و براساس ملاکهاي ورود و خروج انتخاب شدند سپس افراد نمونه براساس شدت اختلال (نمره اي که هر فرد در پرسشنامه CSI-IV، فرم والد کسب کرده ) و نمره هوش بهر (نمره اي که هر فرد در فرم کوتاه ٤تايي وکسلر کسب کرده ) همتا شده و به طور تصادفي به سه گروه آزمايشي توانبخشي شناختي- حرکتي، دارو درماني و کنترل فعال تقسيم شدند که 1.
Pontifex, Saliba, Raine, Picchietti, Hillman 5.
Valera, Faraone, Biederman, Poldark & Seidman حرکتي منجر به رشد اين ساختارها و در نتيجه بهبود و افزايش کارايي کارکردهاي شناختي کودکان ADHD ميشود.
ADHD: clinical practice guideline for the diagnosis, evaluation, and treatment of attention-deficit/ hyperactivity disorder in children and adolescents.
Effect of acute exercise on executive function in children with attention deficit hyperactivity disorder.