Abstract:
سابقه و هدف: برای پاسخ گویی به نیازهای دانشجویان و انتقال ارزش های اسلامی به
آنها ارزشیابی مداوم کارکردهای دروس معارف اسلامی امری ضروری می باشد. در این
ارتباط، پژوهش حاضر با بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران به دروس
معارف اسلامی در سال تحصیلی 95-1394 انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر کمی بوده و از نوع مطالعات توصیفی- پیمایشی
می باشد. جهت انجام پژوهش مطابق با جدول مورگان 993 نفر به صورت تصادفی طبقه ای
متناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه پژوهشگرساخته ای بود که ضریب
پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 0/874 برآورد شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS16
و آماره های توصیفی، آزمون های T مستقل و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: در این پژوهش با توجه به حد وسط امتیازات در هر حیطه به عنوان نقطه برش،
در حیطه محتوایی دروس معارف 58 درصد از دانشجویان راضی و 42 درصد ناراضی بودند،
در حیطه مربوط به استادان 77/4 درصد از دانشجویان راضی و 22/6 درصد ناراضی بودند و
در حیطه فضای آموزشی 67/8 درصد از دانشجویان راضی و 32/2 درصد ناراضی بودند که
در مجموع نشان دهنده نگرش مثبت دانشجویان به عملکرد حیطه های سه گانه به ویژه حیطه
استادان می باشد.
استنتاج: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نگرش مثبتی نسبت به محتوا،
استادان و فضای آموزشی دروس معارف اسلامی داشتند. برای بهترشدن نگرش دانشجویان
لازم است همواره ارزیابی های مستمر با هدف آسیب شناسی این دروس به عمل آید.
Machine summary:
بهمنظور بررسی تأثیر دروس معارف در حیطه محتوایی از 25 سؤال استفاده شد که این حیطه در نمره کلی با میانگین وضع موجود 6/77 بالاتر از حد متوسط با رقم 5/62 قرار گرفت و با توجه به محاسبه (05/0P>) میتوان گفت که دانشجویان نگرش مثبتی نسبت به حیطه محتوایی دروس معارف دارند و میزان تأثیرگذاری محتوای دروس معارف از دیدگاه دانشجویان در سطح مطلوبی میباشد.
علاوهبراین، بهمنظور بررسی تأثیر دروس معارف در حیطه مربوط به فضای آموزشی از پنج سؤال استفاده شد که این حیطه در نمره کلی با میانگین وضع موجود 99/16 بالاتر از حد متوسط با رقم 5/12 قرار گرفت.
دادههای جدول 2 نشان میدهند که بین دانشجویان دختر و پسر در نمره کلی نگرش به دروس معارف اسلامی در تمامی حیطههای آن تفاوت معناداری وجود ندارد و نگرش از نظر محتوای دروس، استادان و فضای آموزشی با یکدیگر برابر بوده و تفاوتی ندارد.
این یافته بیانگر نگرش مثبت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسبت به حیطه محتوایی دروس معارف اسلامی است.
این امر بیانگر آن است که دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نگرش مثبتی نسبت به دروس معارف در حیطه مربوط به استادان داشتهاند.
براساس یافتههای پژوهش حاضر بین دانشجویان دختر و پسر از نظر نمره کلی نگرش دانشجویان نسبت به دروس معارف اسلامی در حیطههای مورد بررسی تفاوت معناداری وجود نداشت.
Impact of educating "Islamic knowledge’s" courses on students' religious attitude.