Abstract:
هدف از این تحقیق تحلیل محتوایی کتب درسی دوره ابتدایی به منظور بررسی میزان توجه به ورزش و آموزش المپیک در کتب درسی دوره ابتدایی مدارس بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کتب درسی ابتدایی به تعداد 36 کتاب در 5 پایه تحصیلی با مجموع 4328 صفحه بود.این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی است که از روش تحلیل محتوی استفاده شد. این کتب صفحه به صفحه و واژه به واژه مورد بررسی قرار گرفتند و متغیرهای تعیین شده در چک لیست محقق ساخته ثبت گردید. در این مطالعه از نرم افزار excel برای رسم نمودارها استفاده شد. بعد از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج به این صورت بود که در تمام پایه ها به ورزش پرداخته اند اما نه به صورت پیوسته و هدفدار و در پایه چهارم بیشترین اشاره به ورزش صورت گرفته بود. اما در مورد آموزش المپیک، در پایه های اول ، دوم ، سوم و پنجم هیچ توجهی به المپیک و آموزش فلسفه آن نشده است و تنها در پایه چهارم به المپیک و اصول آن به صورت تصویری یا نوشتاری اشاراتی شده است. در بین تمام کتب،کتاب فارسی بیشترین اشارات به ورزش و المپیک را دارد.
This study tries to have a content analysis of all primary school textbooks in order to assess Olympic educstion level in these books. Statistical universe include all elementary textbooks, 36 book in 5 grades and 4328 pages totally. This type of research is a descriptive research that take advantage of the content analysis method. These books were analysed page page and word to word and determined were recorded in a prepared checklist. Excel software was used for charting. After Data analysis results show that sport is observed in all grades but not in a continuous and targeted way. In the fourth grade sport is more considered. But in the case of Olympic instructions, in first, second, third and fifth grade we see no attention to the Olympics and its philosophy and only in the fourth grade we are referred to Olympics and its principles in a pictorial or written form. Among all the books, Farsi book have most references to the sport and the Olympics.
Machine summary:
در قسمت مربوط به المپیک مشاهده می شود که در پایه های اول ، دوم و پنجم هیچ اشاره ای به المپیک نشده و در پایۀ سوم نیز بدون اشاره به نام المپیک تنها در یک مورد از اصول اخلاقی ورزش صحبت شده است ، اما در پایۀ چهارم با ٢٠ مورد اشاره با المپیک آشنایی خوبی با المپیک برای دانش آموزان فراهم کرده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٦ مربوط به کتاب های پایۀ سوم شامل ٨ کتاب (فارسی ٢ کتاب ، ریاضی ، علوم ، تعلیمات اجتماعی ، هدیه های آسمانی ٢ کتاب و قرآن ) در مجموع ١٠٠٦ صفحه است ، همان طورکه مشخص است در ٦٥ مورد به ورزش اشاره شده بود که در یک مورد بدون نام بردن از المپیک ، ویژگی های اخلاقی را به عنوان یکی از اصول المپیک در کتاب اجتماعی بیان کرده بود.
جدول شماره ٨ شامل بررسی در کتاب های پایۀ پنجم با ٨ کتاب (فارسی ٢ کتاب ، ریاضی ، علوم ، تعلیمات اجتماعی ، هدیه های آسمانی ٢ کتاب و قرآن ) در مجموع ٩٦٣ صفحه بود که در ٣٣ مورد به ورزش اشاره شده بود که هیچ نامی از المپیک برده نشده بود.
A Comparative Study of Olympic Education in Schools in Selected Countries.
The study of the impact of Olympic education on the attitudes of students in the country universities.
Diagoras: International Academic Journal on Olympic Studies; 2017.