Abstract:
برای ایجاد محیطهای یادگیری کارآمدتر، نقش یادگیرنده و تاثیر او بر فرایند یادگیری باید مدنظر قرار گیرد. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین نحوه اثرگذاری تمرین خودکنترل بر اجرا و یادگیری الگوهای حرکتی بود. درمجموع60 دانشجوی کارشناسی دختر (میانگین سن: 73/ 20 سال، انحراف استاندارد: 98/ 2) به روش تصادفی در چهار گروه با نظم تمرین خودکنترل یا سه گروه جفتشده با گروه خودکنترل جایگزین شدند. در مرحله اکتساب به گروه خودکنترل گفته شد پیش از تمرین هر کوشش میتوانند هر یک از سه الگوی حرکتی را که میخواهند انتخاب کنند. برنامه تمرین هر عضو گروه خودکنترل مبنایی شد برای برنامهریزی تمرین از پیش تعیینشده شرکتکنندگان متناظر در گروههای کنترل جفتشده. گروههای کنترل جفتشده تکالیف را با تغییرپذیری زیاد، کم، یا بدون تغییرپذیری (گروه جفتشده کلاسیک) تمرین کردند. نتایج نشان داد گروه خودکنترل هم در مرحله اکتساب و هم در آزمونهای یادداری تکالیف را سریعتر از دیگر گروههای کنترل جفتشده اجرا کرد. یافتهها بیانگر این است که اگر در تمرین چند مهارت حرکتی به فراگیر اجازه انتخاب داده شود، آثار تسهیلکنندهای در اجرا و یادگیری حرکتی دارد.
Machine summary:
هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین نحوه اثرگذاری تمرین خودکنترل بر اجرا و یادگیری الگوهای حرکتی بود در مجموع ۶۰ دانشجوی کارشناسی دختر میانگین سن ۲۰٫۷۳ ،سال انحراف استاندارد (۲٫۹۸ به روش تصادفی در چهار گروه با نظم تمرین خودکنترل یا سه گروه جفت شده با گروه خودکنترل جایگزین شدند در مرحله اکتساب به گروه خودکنترل گفته شد پیش از تمرین هر کوشش میتوانند هر یک از سه الگوی حرکتی را که میخواهند انتخاب کنند برنامه تمرین هر عضو گروه خودکنترل مبنایی شد برای برنامه ریزی تمرین از پیش تعیین شده شرکت کنندگان متناظر در گروه های کنترل جفت شده گروههای کنترل جفت شده تکالیف را با تغییر پذیری ،زیاد کم یا بدون تغییر پذیری گروه جفت شده کلاسیک تمرین کردند نتایج نشان داد گروه خودکنترل هم در مرحله اکتساب و هم در آزمونهای یادداری تکالیف را سریعتر از دیگر گروههای کنترل جفت شده اجرا کرد یافتهها بیانگر این است که اگر در تمرین چند مهارت حرکتی به فراگیر اجازه انتخاب داده شود آثار تسهیل کننده ای در اجرا و یادگیری حرکتی دارد.
در پژوهش کچ ولی (۸) که اثر خود کنترلی خود تنظیمی روی دشواری تکلیف بررسی ،شده شرکت کنندگان چند الگوی حرکتی را با دو میزان دشواری تمرین کردند آنها نشان دادند عملکرد شرکت کنندگان گروه خودکنترل از مرحله اکتساب تا یادداری نسبت به گروههای مسدود تصادفی و جفت شده برتری داشت، ولی این برتری مستقل از سطح دشواری تکلیف بود محدودیت این پژوهش آن است که در گروه های مسدود و تصادفی که آرایش تمرین را آزمونگر انتخاب میکرد تعداد کوششهای هر تکلیف حرکتی کنترل نشده است.