Abstract:
اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اخلاق حرفهای با سلامت روانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران بوده است. ابزار و روشها: این پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد 334 نفر میباشد که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به کار بودهاند. حجم نمونه آماری با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 181 نفر می باشند که به صورت تصادفی طبقهای به تفکیک جنسیت انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از دو روش کتابخانهای و روش میدانی(پرسشنامه) استفاده گردید. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه اخلاق حرفهای کرستن و همکاران(2011)، سلامت روانی(GHO-28) و رفتار شهروندی سازمانی پودساکف(2000) بود. یافتهها: با افزایش میزان سلامت روانی در افراد، میزان اخلاق حرفهای در آنان افزایش مییابد و برعکس. با افزایش رفتار شهروندی سازمانی، میزان اخلاق حرفهای در افراد افزایش مییابد و برعکس. بین میانگین نمرات اخلاق حرفهای، سلامت روانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان با جنسیت و مدارک تحصیلی مختلف، تفاوت معنیداری وجود ندارد. به طور کلی بین اخلاق حرفهای با سلامت روانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران رابطه معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: توسعه اخلاق حرفهای، رفتار شهروندی سازمانی و سلامت روانی کارکنان، جنبههای مختلف مدیریت کیفیت جامع را تحت تأثیر قرار داده و بهعنوان پشتیبانی قوی برای مدیریت کیفیت بهکار میرود. در نهایت، توجه به متغیر های مورد مطالعه، به افزایش بهرهوری و توسعه نظام آموزشی میانجامد.
Machine summary:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اخلاق حرفه ای با سلامت روانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران بوده است .
بین میانگین نمرات اخلاق حرفه ای، سلامت روانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان با جنسیت و مدارک تحصیلی مختلف ، تفاوت معنیداری وجود ندارد.
به طور کلی بین اخلاق حرفه ای با سلامت روانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران رابطه معناداری وجود دارد.
بر این اساس ، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان اخلاق حرفه ای با سلامت روانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران انجام شد.
ابزار و روش ها این پژوهش توصیفی– پیمایشی از نوع همبستگی در جامعه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان 1 Chen Xin-feng, Yu yinghui & Xuzheng-long 2 Soner Polat 3 Lee, Liao and Chiang مازندران به تعداد ٣٣٤ نفر(٢٨٠ مرد و ٥٤ زن ) است که در سال تحصیلی ٩٤-٩٣ مشغول به کار میباشند.
جدول ٨: بررسی میانگین نمرات رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بر اساس مدرک تحصیلی (به تصویر صفحه رجوع شود) مقدار احتمال بدست آمده (٠/٩٥٣) بیشتر از سطح معنیداری (٠/٠٥) است .
فرضیه اصلی: بین اخلاق حرفه ای با سلامت روانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران رابطه وجود دارد.
یافته های پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان با جنسیت و مدارک تحصیلی مختلف ، تفاوت معنیداری وجود ندارد.
The relationship between ethics and moral intelligence and organizational citizenship behavior Education District 2 city secondary school teachers.