Abstract:
نهاد آموزش و پرورش یکی از مهم ترین نهادهای هر جامعه ای است که نقش های مهمی چون تعلیم و تربیت، همبستگی اجتماعی، آموزش مهارت ها و علوم، جامعه پذیری افراد، انتقال فرهنگ و ... را به عهده دارد؛ یکی از مهم ترین ارکان نهاد آموزش و پرورش، معلمان هستند. در این پژوهش تلاش شده است که رابطه مصرف رسانه و میزان سرمایه اجتماعی معلمان مورد مطالعه قرار گیرد. جامعه آماری این تحقیق را کل معلمان شهر سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل می دهند، تعداد 178 نفر از معلمان این شهر، بر اساس نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم، انتخاب و با استفاده از ابزار پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss بهره گرفته شد. یافته های تحقیق نشان داد که رابطه معناداری بین سطح استفاده از رسانه های چاپی و ابعاد سرمایه اجتماعی، شامل اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و رعایت هنجارها، وجود دارد و بین سطح استفاده از رسانه های چاپی و عضویت در شبکه های اجتماعی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین یافته ها نشان داد که بین سطح استفاده از رسانه های الکترونیکی و عضویت در شبکه های اجتماعی و مشارکت اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد و بین سطح استفاده از رسانه های الکترونیکی و میزان اعتماد اجتماعی و رعایت هنجارها رابطه معناداری مشاهده نشد. درمجموع بین متغیر مستقل یعنی مصرف رسانه ای (چاپی و الکترونیکی) و متغیر وابسته یعنی سرمایه اجتماعی رابطه معناداری مشاهده شده است.
Machine summary:
بررسی رابطة مصرف رسانههای ارتباطی و سرمایة اجتماعی معلمان (مطالعة موردی: معلمان دوره دبیرستان شهر سیسخت) نوشتة سیدزکریا محمودیرجا* علیحسن توفیقیانفر** ایمان اکبری*** سیدمحمد محمودی**** چکیده نهاد آموزش و پرورش یکی از مهمترین نهادهای هر جامعهای است که نقشهای مهمی چون تعلیم و تربیت، همبستگی اجتماعی، آموزش مهارتها و علوم، جامعهپذیری افراد، انتقال فرهنگ و ...
یافتههای تحقیق نشان داد که رابطة معناداری بین سطح استفاده از مقدمه ایدة سرمایة اجتماعی بر تمام محققان و متفکران علوم اجتماعی تأثیر گذارده است، این مفهوم به خاطر کاربردهای عملیاش، توجه سیاستگذاران و دیگر علاقهمندان را به خود جلب کرده است.
از آنجا که دبیران قشری هستند که تولید و بازتولید سرمایة اجتماعی در آنها بسیار مهم و ویژه جلوه میکند، چرا که میزان سرمایة اجتماعی آنها، بر دانش آموزان، خانوادة دبیران و شیوة اجتماعی شدن بسیاری از افراد جامعه میتواند تأثیرگذار باشد، مسئلة اساسی این نوشتار این است که آیا بین میزان و نوع مصرف رسانه در بین معلمان و میزان سرمایة اجتماعی آنان رابطه وجود دارد؟ ضرورت پژوهش سرمایة اجتماعی را معمولا مجموعهای از هنجارهای نظمدهنده دانستهاند که اعضای گروهی که همکاری و تعاون بین آنها وجود دارد، در آن سهیماند.
بین سطح استفادة معلمان از رسانههای چاپی و میزان اعتماد اجتماعی آنان رابطه وجود دارد.
بین سطح استفادة معلمان از رسانههای چاپی و میزان سرمایة اجتماعی آنان رابطه وجود دارد.
بین سطح استفادة معلمان از رسانههای الکترونیکی و میزان اعتماد اجتماعی آنان رابطه وجود دارد.
بین سطح استفادة معلمان از رسانههای الکترونیکی و میزان سرمایة اجتماعی آنان رابطه وجود دارد.