Abstract:
مهم ترین هدف این مقاله رسیدن به مفاهیمی در ترانه های سیاه موسیقی پاپ است که در بر دارنده درون مایه هایی از واقعیت های اجتماعی دهه 80 باشد. برای رسیدن به مفاهیم مورد نظر، ترانه هایی که مریم حیدرزاده و محسن چاوشی سروده و با صدای محسن چاوشی منتشر شد ه اند، برگزیده شده است. چارچوب نظری و روش مورد استفاده در این مقاله رهیافت مارکسیستی است و به طور ویژه، از آموزه های این مکتب فکری استفاده کرده ایم. پس از تحلیل متون انتخابی، بر اساس مدل تحلیلی مهم ترین نتایج به دست آمده بر اساس سوال مقاله، در سه دستـه رمزگان مطرح شـده است: دسته نخست واژه هـایی هستنـد کـه درون مایه اصلی آنها فریاد اعتراض و نوخواهی است. دسته دوم، واژه هایی است که دوری از معشوق، آرزوی نفرین و مرگ یار بی وفا و خودکشی عاشق است. دسته سوم از مفاهیم، شامل گزاره ها و واژه هایی هستند که در بردارنده امید به بازگشت روشنایی و باوفا بودن یار است. به لحاظ عاشقانه بودن ترانه ها و ویژگی های این نقطه و روشنایی، در قالب یک معشوق باوفا و متفاوت از دیگران و هیجان آفرین ترسیم شده است .
Machine summary:
"ترانة خودکشی ممنوع از آلبوم خودکشی ممنوع از این بالا نیگا کردم زمین منو صدا میزد/ یکی میگفت بپر پایین یکی تو قلبم جا میزد/ وقت تموم کردن کار شهامت دل بریدن/ خط کشیدن دور همه به حس پرواز رسیدن/ حالا باید چیکار کنم خاطرهها رو خط زدم/ کاری که اینجا ندارم گذشتنو خوب بلدم/ برای گریه کردنات یکی دو روزی کافیه/ سیا بپوش برای من اینم برای قافیه/ فقط من از اینجا میرم فک نکنم چیزی بشه/ نه آسمون زمین میاد نه ابری بارونی میشه/ حرفای آخرو زدم کارو باید تموم کنم/ حیفه که این ثانیه رو برای حرف حروم کنم به تصویر صفحه مراجعه شودتحلیل همنشینی مضمون کلی این ترانه القای فضای خالی از غم و دردناکی زندگی و به خوشبختی رسیدن است که عامل این آزادی نه رسیدن به معشوق بلکه دوری از معشوق، به عبارتی دیگر از یاد بردن خود یا دیگری (خودکشی) است.
سرخوردگی جامعه از دوران اصلاحات و تولد فرزند عدالتخواه را آیا میتوان به این نفرین ربط نداد؟ نتیجهگیری مهمترین هدف این مقاله رسیدن به مفاهیمی در ترانههای سیاه موسیقی پاپ مورد بررسی بود که در بر دارندة درونمایههای نوخواهی، مقاومت و اعتراض اجتماعی باشد.
(گیرو، به نقل نبوی، 1380: 103) بر این اساس در متون مورد تحلیل این تحقیق نیز که ترانههای سیاه همراه با موسیقی پاپ دهة 80 است، درونمایه به رمزگان ویژهای شکل گرفته است که فضای کلی آن را میتوان در رابطه با تحولات این دهه و نیز در رابطه با ارزشهای جوانان، مورد تفسیر و بازخوانی قرار داد."