Abstract:
اهمیت نقشی که مطبوعات و به خصوص مطبوعات اقتصادی در کمک به توسعه صادرات غیر نفتی و ورود به بازار های جهانی دارند، بر کسی پوشیده نیست. در این پژوهش تلاش شده است تا به نقشی که مطبوعات اقتصادی بر توسعه صادرات غیرنفتی دارند، پرداخته شود. شیوه تحقیق حاضر، توصیفی و از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان صندوق ضمانت صادرات است، که با توجه به تعداد کم کارشناسان، با استفاده از روش تمام شماری، تعداد کل جامعه 115 نفر تعیین شد. در این تحقیق از تکنیک های آمار توصیفی، نظیر جداول فراوانی و ترسیم نمودارهای آماری، برای بررسی چگونگی توزیع نمونه آماری از حیث متغیرهای فردی پرداخته شده است و جهت تعیین نرمال یا غیرنرمال بودن توزیع داده ها از آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف استفاده شد. نتایج حاصل از بررسی داده ها نشان داد که متغیر وابسته و تمام مولفه های متغیر مستقل نرمال است. در نتیجه برای آزمون فرضیه ها از همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد. نتایج حاصله نشان می دهد، متغیر تبلیغ از طریق مطبوعات اقتصادی، اطلاع رسانی از طریق مطبوعات اقتصادی، راهنمایی از طریق مطبوعات اقتصادی و آموزش از طریق مطبوعات اقتصادی، بر توسعه صادرات غیرنفتی تاثیر معناداری دارد.تنها متغیر ترویج از طریق مطبوعات اقتصادی بر توسعه صادرات غیرنفتی تاثیر معناداری نداشته است.
Machine summary:
نتیجه آزمون ضریب همبستگی پیرسون به تصویر صفحه مراجعه شودبه منظور اثبات یا رد فرضیة صفر و خلاف فرضیه مطرح شده (مطبوعات اقتصادی در توسعة صادرات غیرنفتی نقش مؤثری دارد)، از آزمون رگرسیون استفاده شد.
نتیجه آزمون ضریب همبستگی پیرسون ضریب همبستگی ضریب تعیین ضریب تعیین تعدیل شده خطای استاندارد برآورد 106/0 011/0 003/0 44519/3 به منظور بررسی اثبات یا رد فرضیة صفر و خلاف فرضیه مطرح شده (فرضیه اول پژوهش ترویج از طریق مطبوعات اقتصادی در توسعة صادرات غیرنفتی نقش مؤثری دارد)، از آزمون رگرسیون استفاده شده است.
با توجه به اینکه میزان سطح معناداری برابر 001/0 = P و کوچکتر از 05/0 است، فرض صفر رد و معلوم میشود که همبستگی مثبت و معناداری بین اطلاعرسانی و درج اخبار از طریق مطبوعات اقتصادی و توسعة صادرات غیرنفتی وجود دارد.
نتیجه آزمون ضریب همبستگی پیرسون ضریب همبستگی ضریب تعیین ضریب تعیین تعدیل شده خطای استاندارد برآورد 246/0 061/0 052/0 35806/3 به منظور اثبات یا رد فرضیة صفر و خلاف فرضیه مطرح شده (فرضیة چهارم پژوهش، راهنمایی (هدایت افکار) از طریق مطبوعات اقتصادی در توسعة صادرات غیرنفتی نقش مؤثری دارد) از آزمون رگرسیون استفاده شده است.
با توجه به اینکه میزان سطح معناداری برابر 004/0= P و کوچکتر از 05/0 است، فرض صفر رد و معلوم میشود که همبستگی مثبت و معناداری بین راهنمایی (هدایت افکار) از طریق مطبوعات اقتصادی و توسعة صادرات غیرنفتی وجود دارد.
با توجه به اینکه میزان سطح معناداری برابر 008/0 = P و کوچکتر از 05/0 است، فرض صفر رد و معلوم میشود که همبستگی مثبت و معناداری بین آموزش از طریق مطبوعات اقتصادی و توسعة صادرات غیرنفتی وجود دارد.