Abstract:
این مقاله به تحلیل عناصر بازنمایی شده از هویت کاربران مشهور، در تصاویر به اشتراک گذاشته شده در صفحات اینستاگرام آنها پرداخته است. بدین منظور و با هدف پاسخگویی به این سوالات که: «در شبکه اجتماعی اینستاگرام، چه استانداردهایی برای بازنمایی هویت از طریق عکس دارد؟» افرادی که دارای شهرت هستند (کسانی که پربیننده ترین صفحات را دارند) و «کاربران مشهور ایرانی در اینستاگرام، چه استاندارد مشترکی را رعایت و چه هویتی را از خود بازنمایی می کنند؟» در این مقاله، از روش تحلیل نشانه شناسی استفاده شده است. همچنین ضمن کاربست و بهره گیری از نظریه های ” نشانه شناسی عکس“ رولان بارت، ”بازنمایی رسانه ای“ استوارت هال، ” تمایز“ پیر بوردیو، ” هویت شبکه ای“ مانوئل کاستلز و ”برندسازی شخصی“ جان آنتونیو، برخی از عکس های منتشر شده از سوی کاربران مشهور ایرانی، واکاوی شده است. تحلیل موردی 8 عکس برگزیده از میان 100 صفحه عکس اینستاگرامی کاربران با بیش از 30 هزار دنبال کننده، در بازه زمانی سه ماهه آخر سال 1394 و سه ماهه نخست سال 1395 که کاملا هدفمند انتخاب شده، موید وجود شاخص های عمومی و مشترک در بازنمایی هویت کاربران مشهور ایرانی در اینستاگرام است که برای بازنمایی متفاوت از خود، نسبت به دیگران هم رده و یا بیان ویژگی خاص فردی، به عامل اصلی هویت یابی مجازی آنها نیز، تبدیل شده است.
Machine summary:
بدینمنظور و با هدف پاسخگویی به این سؤالات که: «در شبکه اجتماعی اینستاگرام، چه استانداردهایی برای بازنمایی هویت از طریق عکس دارد؟» افرادی که دارای شهرت هستند (کسانی که پربینندهترین صفحات را دارند) و «کاربران مشهور ایرانی در اینستاگرام، چه استاندارد مشترکی را رعایت و چه هویتی را از خود بازنمایی میکنند؟» در این مقاله، از روش تحلیل نشانهشناسی استفاده شده است.
تحلیل موردی 8 عکس برگزیده از میان 100 صفحه عکس اینستاگرامی کاربران با بیش از 30 هزار دنبالکننده، در بازة زمانی سهماهة آخر سال 1394 و سهماهة نخست سال 1395 که کاملا هدفمند انتخاب شده، مؤید وجود شاخصهای عمومی و مشترک در بازنمایی هویت کاربران مشهور ایرانی در اینستاگرام است که برای بازنمایی متفاوت از خود، نسبت به دیگران همرده و یا بیان ویژگی خاص فردی، به عامل اصلی هویتیابی مجازی آنها نیز، تبدیل شده است.
(کچوئیان، 60:1384) از آنجا که انواع مختلف هویت از لحاظ برساختی بودن، نمیتواند بهصورت کلی و انتزاعی مورد بحث قرار گیرند، در این مقاله، تعریف نویسندگان از "هویت" در بافت و بستر "رسانة اجتماعی اینستاگرام"، متناظر با پیدایش جامعه شبکهای کاستلز (که در ادامه تشریح خواهد شد) و متأثر از سه نوع مرجح از هویت " مشروعیتبخش"، " مقاومت" و " برنامهدار"، در پیوند با تصاویر برگزیده از صفحات اینستاگرامی کاربران پرطرفدار ایرانی، مدنظر است.
بر این اساس، با توجه به مشاهده و پیگیری مستمر افراد دارای شهرت و محبوبیت در بین کاربران در بازة زمانی سالهای 1394 و 1395 در شبکة مجازی اینستاگرام، هشت عکس منتخب که بازنمایی هویت این افراد را بهتر نمایان میکند، در قالب جداول پیوست، تحلیل شدهاند که توضیحات آن در بخش روششناسی و در حاشیه تصاویر تحلیلشده، در جای خود آورده شده است.