Abstract:
خشم و خروش، ویژگی اصلی شعر مشروطه است، که شعررا صبغه ای از حماسه میبخشد، در این مقاله به بررسی شعر مشروطه با تمرکز بر اشعار ایرج، از این منظر پرداخته شده و این هدف از راه ترکیبات زبانی تحقق یافته است. دلایل اجتماعی حضور یا عدم حضور این ویژگی نیز بیان شده. نخستین نوآوریها و تغییرات اساسی در شکل و قالب شعر فارسی از دوره مشروطیت آغاز میگردد و این دوره را میتوان مقدمه تاریخی شعر نو به حساب آورد.
Machine summary:
٣- خشم و خروش این بخش درپی یافتن پاسخ به سؤالات زیراست ؛ آیا خشم و خروش حاکم بر دیوانهای اشعار شعرای مشروطه ، متأثر از طبقة اجتماعی این شاعران است ؟ آیـا شـعر همـة شـاعران دارای چنین خشم و خروشی است ؟ آیا روح اعتراض ، در جامعة وقـت وجـود داشـته و آیـا چنـین روحی بر ادبیات هم سایه افکنده است ؟ خشم و خروش و اعتراض صریح و آشـکار در شـعر این دوره چه ارتباطی با جهانبینی و آرمانخواهی شاعران دارد؟ اصـولا در ادوار پیشـین ادب در ایران اعتراض صریح و همراه با پرخاش وجود نـدارد بلکـه همـواره زبـان ، کنایـه آمیـز و ایهام دار بوده است ؛ این ویژگی عصر مشروطه ، برخاسته ازکدام عامل طبقاتی است ؟ ١.
١. بر اساس طبقه بندی شللر، جهان بینی طبقة پایین دارای ویژگی های زیر است : ١- پیش گرایی (توجه به آینده )٢ -تأکید بر شدن (تغییر طلبی )٣- تصور علی دربارة جهان (جهان بر اساس قوانین علیت دگرگون می شود٤-واقع گرایی فلسـفی (جهـان واقعیتـی مسـلم اسـت ) ( realism) ٥- مـاده گرایی ٦-تجربه گرایی (empiricism) ٧-مصلحت گرایی ( فکر وسیلة حل مشکلات عملی است (pragmatism)٨-خوش بینـی بـه آینـده ٩ -تفکـر دینامیک ١٠ -جستجوی تناقضات هستی ١١-تأکید بر نفوذ محیط (آریان پور، ص٤٩) ٣-٢- خشم وخروش دردیوان ایرج : در دامنه ترکیبات شعر ایرج ، سـی و پـنج ترکیـب انقلابی ـ حماسی وجود دارد که معادل ٢/١ درصد کل ترکیبات (١٦٤٣) اوسـت .