Abstract:
کلانشهر کرمان، امروزه مشکلات عمدهای در حوزه حملونقل درونشهری همچون سهم پایین استفاده از حملونقل عمومی، ازدحام ترافیکی روزافزون در بخش مرکزی شهر را تجربه کرده است. بههمین منظور در این تحقیق سعی شده است به بررسی وضعیت ناوگان حملونقل عمومی شهر کرمان با تاکید بر رشد هوشمند پرداخته شود. برای انجام این مطالعه از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. شیوه جمع¬آوری اطلاعات، اسنادی و کتابخانه¬ای است و همچنین جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک راهبردی سوات و سامانه اطلاعات جغرافیایی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که حملونقل عمومی در شهر سطح کرمان کمتر بهکار گرفته میشود و تنها خط آزادی- مشتاق، بیشترین تعداد مسافر روزانه را جابهجا میکند (حدود 60 هزار مسافر). مطابق با این نتایج، در سفرهای انجامشده با اتوبوس، گروههای شغلی دانشجو با 32درصد سهم، خانهدار با 23درصد سهم، دانشآموز با 19درصد سهم، بهترتیب بیشترین تعداد مسافران سامانه اتوبوسرانی را در میان گروههای مختلف شغلی داشتهاند. راهبرد بهدستآمده از نوع محافظهکارانه (حداکثر- حداقل (wo)) بوده و عمده تاکید اساسی آن بر استفاده بهینه از امکانات موجود حملونقل عمومی در سطح شهر است.
Machine summary:
در شهر کرمان به این امر مهم توجه چندانی نشده است و در این زمینه دارای کاستی هایی ازجمله : عدم توزیع فضایی ایستگاه های حمل ونقل عمومی با تاکید بر رشد هوشمند شهری است ، که در این تحقیق سعی شده راهبردهایی را جهت کاهش چالش ها و معضلات موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب ارائه دهد.
حال این سوال مطرح می شود که سامانه حمل ونقل همگانی شهر کرمان تا چه اندازه در پیشبرد اهداف رشد هوشمند شهری موثر است ؟ پیشینه و مبانی نظری قربانی و نوشاد (١٣٨٧)، در مقاله ای با عنوان راهبرد رشد هوشمند در توسعه شهری ، اصول و راه کارها، به دنبال ارائه چارچوبی از راهبرد رشد هوشمند، مشتمل بر اصول و راه کارهای برنامه ریزی به منظور ایجاد راه کارهای کارآمد برای بهبود حمل ونقل و کاربری ارضی شهری است .
) تامین فضاهای خدماتی - رفاهی تشویق کاربری های پیشتیبان حمل ونقل عمومی ، ترکیب کاربری ها، مکان یابی کاربری ها در مجاورت با ایستگاه ایجاد ارتباطات مناسب پیاده و گسترش مسیرهای دوچرخه از طریق پیوستگی معابر پیاده طراحی شهری خوب با استفاده از طراحی مسیرها و خیابان های با کیفیت بالا گسترش الگوهای توسعه فشرده با ایجاد شبکه های خیابانی فشرده مدیریت پارکینگ با استفاده از انطباق خودروها با ناحیه ی ایستگاهی ، محدودیت پارکینگ ، ایجاد پارکینگ با قطعات کوچک تر معابر شهر کرمان از یک نظم خاص پیروی نمی کند و از آن جایی که بخش عمده ای از سفرهای درون شهری کرمان با سامانه های حمل ونقل عمومی هم چون اتوبوس ، تاکسی و مسافرکش انجام می شود، تاکنون اقدامی در راستای سازماندهی این نوع از وسایل نقلیه عمومی صورت نپذیرفته است .