Abstract:
در جوامع امروزی، یکی از عوامل توسعة ورزش مشارکت افراد جامعه است. این پژوهش با هدف شناسایی عواملی انجام شد که بتوانند خیران و واقفان را به عرصة ورزش سوق دهند. روش پژوهش، آمیخته بود و جامعة آماری متشکل از خیران، واقفان، مدیران و کارشناسان ورزشی و حج و اوقاف بود که با توجه به روش نمونهگیری هدفمند و دردسترس، تعداد 150 نفر بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده پرسشنامة محققساختهای بود که در دو بخش مشخصات فردی و بخش اصلی، سوالهای پرسشنامه بین نمونههای پژوهش توزیع شدند. برای تعیین روایی ساختاری ابزار پژوهش، ازروش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد و برای تعیین روایی سازة پرسشنامه، از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که مولفة اخلاقگرایی با سه مقولة احترام، مسئولیت اجتماعی و سرمایة اجتماعی، مولفة فرهنگسازی با دو مقولة تعریفسازی و شرعینگری، مولفة حقوقی با سه مقولة اقلیتسازی، شفافیت و تسریع و مولفة آموزش با سه مقولة عمومی، تخصصی و سازمانی، میتوانند بیشترین تاثیر را در جذب خیران و واقفان داشته باشند؛ بنابراین، پیشنهاد میشود که با دادن آموزشهای عمومی و اختصاصی، علاوهبر جلبنظر خیران به ورزش، به توسعة کیفی اعمال خیریة ورزشی نیز کمک شود.
Machine summary:
نتایج نشان داد که مؤلفة اخلاقگرایی با سه مقولة احترام، مسئولیت اجتماعی و سرمایة اجتماعی، مؤلفة فرهنگسازی با دو مقولة تعریفسازی و شرعینگری، مؤلفة حقوقی با سه مقولة اقلیتسازی، شفافیت و تسریع و مؤلفة آموزش با سه مقولة عمومی، تخصصی و سازمانی، میتوانند بیشترین تأثیر را در جذب خیران و واقفان داشته باشند؛ بنابراین، پیشنهاد میشود که با دادن آموزشهای عمومی و اختصاصی، علاوهبر جلبنظر خیران به ورزش، به توسعة کیفی اعمال خیریة ورزشی نیز کمک شود.
شعبانی (1393) Westerbeek & Shilbury Bunds, Brandon-Lai & Armstrong Inoue, Heffernan, Yamaguchi & Filo Won, Park & Lee Qiang در تبیین مدل نوعدوستی خیران، به عوامل اخلاق فطری، توحیدی و خودگرایی اشاره کرده است؛ البته، وی نوعدوستی خیران را تابعی از ارزشهای درونی و بیرونی آنان ذکر کرده است.
مطالعات ژانگ و هو (2016) در چین نشان داد که تقویت آگاهی شهروندان، کارآمدتر از استفاده از اقدامات تشویقی در ارتقای سطح توسعة خیریة ورزشی است؛ البته، باید درنظر داشت که طیف گستردة خیریه که با اهداف مختلف شروع میشود، بخشی از مسئولیت اجتماعی در ورزش است (افروزه، مظفری، آقایی و صفاری، 1395)؛ بنابراین، خیریه فرایندی یکطرفه نیست و میتواند با Chiu, Lee & Won Filo Lopiano & Zotos Zhang & Hu تعامل جامعه، دستگاهها و مردم همزمان باشد.
این مؤلفه که دو مقولة تعریفسازی و شرعینگری را در خود دارد، به یکی از معضلات ترویج پدیدة خیریه و وقف در حوزههای مختلف اشاره Kott Margolis & Walsh Lachowetz & Gladden McGuire, Dow & Archgeyd دارد.
International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 4(4), 313-33.