Abstract:
اصلاحات آزمونمحور اغلب به عنوان ابزاری راهبردی برای القا و پیشبرد تغییراتی مطلوب صورت میگیرند. با وجود این، ادبیات مرتبط حاکی از آن است که موفقیت، اغلب آنطور که امید آن میرود حاصل نمیگردد. دلایل چنین ناکامیهایی معمولا در مراحل پایانی برنامه تحولیافته، یعنی ارزشیابی موخر بر تجربه بررسی گردیده و ارزشیابی حین تجربه همچنان مورد غفلت مانده است. در کشور ما، سیاستگذاری مربوط به اصلاح کنکور سراسری موج اصلاحاتی را در نظام دیرینة سنجش و پذیرش دانشجو به بار آورد. در حوزه زبان انگلیسی، این اصلاحات بر جایگزینی تدریجی بخش زبان انگلیسی کنکور با آزمونهای سراسری زبان دبیرستان تاکید دارد. بهدنبال چنین تغییری، ارزیابی تبعات و پیامدهای برنامة جدید الزامی بهنظر میرسد. بههمین منظور، برای جمعآوری داده از جمعی از ذینفعان و ذیربطان این تحول از مدل ترکیبی کیفیکمی استفاده شد. ابتدا، دیدگاه استادان، مدرسان و سرگروهان (۱۶ نفر) از طریق مصاحبههای نیمهساختار یافته استخراج و سپس از ۴۰۶ معلم زبان انگلیسی نظرسنجی بهعمل آمد. روایی ابزار محققساخته از طریق تحلیل عاملی تاییدی-AMOS و اکتشافی-SPSS انجام و پایایی آن نیز محاسبه شد. نتایج تحلیل محتوایی مصاحبهها و تحلیل دادههای کمی حاکی از آن است که بین نظرات مدرسان و معلمان با نظرات سیاستگذاران تفاوتهایی مشاهده میشود، بهویژه، در مقولات عدالت در آزمون، اهداف آموزشی/یادگیری و طراحی، تدریس و برنامهریزی. بهطور کلی، نتایج گویای آن است که با توجه به شرایط فعلی آموزش و یادگیری زبان انگلیسی در دبیرستانهای کشور و چالشهای موجود، محتمل است که طرح تغییر، در شکل کنونی خود، به ابزاری نامناسب جهت پیشبرد اهداف ایدئال و بلندپروازانه تبدیل شود.
Machine summary:
در تحقیــق دیگــری ، چنــگ (٢٠٠٤) بــه دنبال بررســی ایــن بــود کــه ببینــد آیــا تغییــر امتحانــات زبــان انگلیســی پایــانی مــدارس در هنگ کنــک (یعنــی آزمــون صــلاحیت زبــان انگلیســی HKCEE-Hong Kong Certificate Examination) از آزمــون هــای ســنتی بــه آزمون هـایی کـه بیشـتر فعالیـت محـور و ارتبـاطی باشـند بـر نگـرش و ادراک معلمـان زبـان انگلیسی نسبت به آموزش و یـادگیری زبـان انگلیسـی تأثیرگـذار خواهـد بـود یـا نـه .
رویۀ اجرا و ابزار مورد نیاز ایــن پــژوهش بــه روش تلفیقــی کیفــیکمــی انجــام شــد و از آنجــاییکــه جــزو اولــین پژوهش هـای انجـام شــده پـس از اجــرای نظـام جدیــد سـنجش و پــذیرش دانشـجو اســت ، پژوهشــگران ابــزار لــازم بــرای جمــع آوری داده هــای مــورد نیــاز خــود را در دســترس نداشتند، لذا ناگزیر باید بـه طراحـی و تهیـۀ ابـزار لـازم میپرداختنـد.
فراوانی آثار و تبعات ملاک جدید سنجش و پذیرش دانشجو بر نظام آموزش زبان انگلیسی دبیرستان : دیدگاه استادان ، مدرسان و سرگروهان زبان انگلیسی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} توضیح : (+) اثرات مثبت و موردنظر و (-) اثرات منفی و نامطلوب آزمون های پایانی دبیرستان کیفیت و عمق دانش و مهارت هـای کسـب شـده توسـط دانـش آمـوزان (بـا بسـامد منفـی ٢٠ در مقابــل بســامد مثبــت ٠) و همچنــین کیفیــت خروجــی و برونــداد کلاس هــای زبــان انگلیسی دبیرسـتان (بـا بسـامد منفـی ١٤ در مقابـل بسـامد مثبـت ٤) دو مقولـۀ مهـم دیگـری هستند که به نظـر شـرکت کنندگان بـه طـور منفـی تحـت تـأثیر برنامـه جدیـد قـرار میگیرنـد.