Abstract:
هدف این تحقیق توصیفی – همبستگی بررسی عوامل اجتماعی موثر بر ارتقای مدیریت نوآوری در تعاونی های کشاورزی و روستایی استان تهران است. 695 مدیر و عضو هیئت مدیره تعاونی های کشاورزی و روستایی استان تهران جامعه آماری را تشکیل می دهند که بر اساس فرمول کوکران، 128 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونهگیری با انتساب متناسب انتخاب شدند. روایی پرسش نامه با تایید کارشناسان مربوط به دست آمد و پایایی آن نیز با انجام آزمون مقدماتی از طریق تکمیل 30 پرسش نامه و سپس محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای بخش های مختلف بین 87/ 0- 98/ 0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار SPSS16 صورت گرفت. بر پایه نتایج، به نظر اکثر پاسخگویان، تاثیر عوامل اجتماعی بر ارتقای مدیریت نوآوری در تعاونی های تولید کشاورزی و روستایی در حد متوسط بود. نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه گام به گام نشان داد متغیرهای افزایش همکاری و تعاملات بین مدیران و اعضای تعاونی ها در زمینه نوآوری، باورها و اعتقادات اعضا نسبت به نوآوری در تعاونی ها و تعامل تعاونی های کشاورزی و روستایی با یکدیگر در زمینه تبادل تجربیات نوآورانه 2/ 55% از تغییرات ارتقای مدیریت نوآوری در تعاونی های کشاورزی و روستایی را تبیین کرده اند.
The purpose of this study was to examine the affective social factors in promoting innovation management of agricultural and rural cooperatives of Tehran province. This research was a descriptive- correlation type and the total population of this study were 695 managers and board members of agricultural and rural cooperatives in Tehran province. Based on the Cochran formula، 128 respondents were selected through proportional random sampling method. Validity of questionnaire was confirmed by the experts in this field. Reliability of questionnaire was measured by Cronbach alpha and it was determined to be between 0.87- 0.98. Analysis of data was done by SPSS software version 16. The result of study showed that the impact of social factors on enhancing innovation management was in medium range. Results of stepwise multiple regression analysis indicated that increasing cooperation and interaction between managers and members of cooperative about innovation¸ beliefs of members about innovation in cooperative and interaction between agricultural cooperatives to exchange their experiences in the field of innovation explained 55.2 percent of the variation in perception of respondents about promoting innovation management in agricultural and rural cooperatives.
Machine summary:
بنابراین ، با توجه به این مطالب ، هدف کلی این مقاله بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر ارتقای مدیریت نوآوری در تعاونی های کشاورزی و روستایی استان تهران می باشد.
آقاداود و همکاران (١٣٨٩) در پژوهشی تحت عنوان «بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری سازمانی در میان مدیران ارشد مخابرات استان اصفهان » نشان دادند که بیشترین ضریب همبستگی (٠/٧٧) بین مؤلفۀ فرهنگ سازمانی و باور به وجود پاداش وجود دارد؛ به عبارت دیگر، این متغیرها دارای رابطۀ معنیداری یا یکدیگر هستند.
سابقۀمدیریت پاسخگویان در شرکت تعاونی (١٢٨=n) (به تصویر صفحه مراجعه شود) به منظور اولویت بندی عوامل اجتماعی مؤثر بر ارتقای مدیریت نوآوری در تعاونیهای کشاورزی و روستایی استان تهران از ضریب تغییرات استفاده شد.
نتایج همبستگی ارتقای مدیریت نوآوری با متغیرهای مستقل در تعاونیهای کشاورزی و روستایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج همبستگی بین عوامل اجتماعی با ارتقای مدیریت نوآوری نیز نشان داد بین متغیرهای تعامل تعاونیهای کشاورزی و روستایی با یکدیگر در زمینۀ تبادل تجربیات نوآورانه ، افزایش همکاری و تعاملات بین مدیران و اعضای تعاونی ها در زمینۀ نوآوری، دیدگاه مدیران نسبت به نوآوری در تعاونیها، باورها و اعتقادات اعضا نسبت به نوآوری در تعاونی ها با ارتقای مدیریت نوآوری در تعاونی های کشاورزی و روستایی در سطح ٠/٠١ رابطۀ مثبت و معنیدار وجود دارد و میان متغیرهای میزان همکاری مدیران و اعضای تعاونی با مراکز علمی - پژوهشی و پارکهای علم و فناوری با هدف شناسایی و به کارگیری نوآوری های روزوفرهنگ سازی نسبت به ترویج و تقویت نوآوری در تعاونیها با ارتقای مدیریت نوآوری در تعاونی های کشاورزی و روستایی در سطح ٠/٠٥ رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد (جدول ٤).