Abstract:
صنعت گردشگری در دنیای امروز یکی از موثرترین صنایعی است که علاوه بر منفعت اقتصادی» در زمینه های
دیگر نیز ایفای نقش می کند. کشور ما از لحاظ جاذبه های تاریخی بسیار غنی می باشد اما با وجود این پتانسیل
سهم ایران از بازار صنعت گردشگری برآورده نشده است. توسعه مناطق آزاد یکی از اهداف گسترش صنعت
گردشگری در کشورهای مختلف است. سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار یکی از مناطق آزاد ایران است
که با توسعه کارکردهای گردشگری می تواند تحقق بخش توسعه منطقه ای در جنوب شرق کشور باشد. مهارت
زبان انگلیسی در بین شهروندان یک شهر توریستی از مهمترین عوامل جذب گردشگر می باشد. روش تحقیق
حاضرء از نوع تحلیلی- توصیفی است. نتایج حاصل از ارزیابی شاخص های اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی با
استفاده از مدل TWOT نشان از ضعف شهر چابهار در جذب گردشگر خارجی به دلیل کمبود مهارت شهروندان
در زبان انگلیسی می باشد. پس از ارزیابی نقاط قوت, ضعف, فرصت ها و تهدیدها بهترین راهبرد جهت مطلوب
شدن وضعیت, راهبرد تدافعی(WT) انتخاب شده است. در پایان راهکارهایی جهت توسعه صنعت توریسم با
تاکید بر مهارت زبان انگلیسی شهروندان داده شده است.
Machine summary:
نتايج حاصل از ارزيابي شاخص هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي با استفاده از مدل SWOT نشان از ضعف شهر چابهار در جذب گردشگر خارجي به دليل کمبود مهارت شهروندان در زبان انگليسي مي باشد.
مقاله حاضر در نظر دارد با توجه به موقعيت منطقه آزاد تجاري- صنعتي شهر چابهار در جذب گردشگران خارجي، به بررسي ميزان مهارت شهروندان و راهنماهاي تورهاي گردشگري در حوزه زبان انگليسي بپردازد.
با بررسي هاي به عمل آمده در خصوص شرايط داخلي و خارجي موثر در صنعت گردشگري و مهارت زبان شهروندان ، فهرستي از نقاط ضعف ، نقاط قوت ، فرصت ها و تهديدها شناسايي شده و وزن هر کدام با نظر کارشناسان مورد محاسبه قرار گرفت .
(به تصویر صفحه رجوع شود ) شکل ٣- نمونه هايي از جاذبه هاي گردشگري چابهار ٦- تحليل تاثيرات مهارت زبان انگليسي در گردشگري با استفاده از مدل SWOT ٦-١-عوامل داخلي موثر بر توسعه گردشگري از طريق مهارت زبان در اين مرحله به بررسي عوامل داخلي محدوده براي شناسايي نقاط قوت و ضعف پرداخته شده است (جدول ١).
21 (به تصویر صفحه رجوع شود ) جدول ١-ماتريس سوات نقاط ضعف و قوت ٦-٢-عوامل خارجي موثر بر توسعه گردشگري از طريق مهارت زبان در اين مرحله به بررسي آثار محيط خارجي منطقه مورد مطالعه براي شناسايي فرصت ها و تهديدهايي که صنعت گردشگري در صورت مهارت يا عدم مهارت شهروندان با زبان انگليسي، با آن مواجه است پرداخته شده است (جدول ٢).