Abstract:
سابقه و هدف: سرطان پستان 30 درصد سرطانها را به خود اختصاص داده و دومین عامل مرگ در زنان است. سازمان جهانی بهداشت دو شاخص در پیشگیری از سرطان پستان را پیشنهاد کرده است. یکی آموزش مناسب و دیگری انجام غربالگری که به عنوان سریعترین راه تشخیصی قبل از بروز علائم میباشد. لذا این مطالعه مرور نظاممند جهت ارزیابی مداخلات آموزشی طراحی شده در زمینه افزایش غربالگری ماموگرافی انجام گردید.
مواد و روشها: جستجوی الکترونیکی از پایگاههای Embase, Google Scholar, Scopus, PubMed, Web of Science و Cochrane و بانکهای اطلاعات علمی SID، Iran Medex وIrandoc از ابتدای دی ماه 1388 تا پایان بهمن 1394 و مطالعاتی که علاوه بر داشتن معیارهای ورود بر جزئیات مداخلات آموزشی اشاره شده بود، انتخاب گردید.
یافتهها: بیشتر مطالعات به صورت کارآزمایی بالینی شاهددار بود. مداخلات بیشتر به شکل آموزش، انگیزش و حمایت و در مدت زمان متفاوت انجام شده بود. نحوه جمعآوری دادهها به صورت خود گزارشدهی و پیامد مورد انتظار انجام غربالگری ماموگرافی بود.
نتیجه گیری: شناسایی عوامل موثر بر عدم انجام ماموگرافی و استفاده از مداخلات مناسب و استراتژیهای موثر در حوزههای آگاهی، نگرش و رفتار منجر به شناسایی و درمان به موقع سرطان پستان خواهد شد.
Background and Objectives: Breast cancer accounts for almost 30% of all cancers and
is the second leading cause of cancer deaths in women. The World Health Organization
introduces two main measures to prevent breast cancer including relevant education and
mammography as the fastest way of diagnosis before the appearance of disease symptoms.
This study aimed systematic review to evaluate educational interventions designed to
increase the rate of mammography screening.
Materials and Methods: We searched electronic databases published between January
2010 to February 2016 and inclusion criteria through Embase, Google Scholar, Scopus,
Cochrane, PubMed, Web of Science, SID, Iran Medex, and Iran Doc, selected the articles
that focused on determining educational interventions.
Results: Most of the studies were RCT . Interventions were more educational, motivational
and supportive and were performed in different times. Data collection was in self-report
method and an expected impact was action to mammography screening.
Conclusions: Identification of effective factors in mammography and using the appropriate
interventions as well as effective strategies in the knowledge, attitude and behavior fields
will lead to early detection and treatment of breast cancer.