Abstract:
سابقه و هدف: شناسایی عوامل موثر بر رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دانشجویان میتواند نقش مهمی در ارتقاء سلامت دهان و دندان آنها داشته باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تعیین کنندههای شناختی-رفتاری بهداشت دهان و دندان در دانشجویان انجام گرفته است.
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی، 251 نفر از دانشجویان دانشگاههای آزاد، پیام نور و علوم پزشکی سراب در سال 1395 به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه استاندارد مشتمل بر سه بخش متغیرهای جمعیت شناختی، سازههای مدل ارتقاء سلامت پندر و رفتارهای بهداشت دهان و دندان بود. دادهها با نسخه 21 نرم افزار SPSS و آزمونهای تیمستقل، آنالیز واریانس یکطرفه، همبستگی پیرسون و آنالیز رگرسیون خطی تحلیل گردید.
یافتهها: میانگین سنی شرکت کنندگان در پژوهش 1.67±21.9 بود. رفتار بهداشت دهان و دندان با تمام سازههای مدل ارتقاء سلامت پندر به جز تاثیرگذارندههای موقعیتی (0.048=r) همبستگی آماری معنیداری داشت. سازههای مدل ارتقاء سلامت پندر قادر به پیش بینی 43.6 درصد رفتار بهداشت دهان و دندان و 26.4 درصد تعهد به عمل بودند. خودکارآمدی درک شده قویترین پیش بینی کننده رفتار (0.342=β) و موانع درک شده قویترین پیشبینی کننده تعهد به عمل (0.217-=β) بود.
نتیجهگیری: طبق یافتهها، خودکارآمدی قویترین پیشبینی کننده رفتار بهداشت دهان و دندان و موانع درک شده قویترین پیشبینی کننده تعهد به طرح عمل بود. به طور کلی براساس یافتههای مطالعه حاضر، مدل ارتقاء سلامت پندر میتواند به عنوان یک چارچوب مناسب در شناسایی عوامل و طراحی مداخلات موثر جهت بهبود رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دانشجویان استفاده شود.
Background and Objectives: Identifying the effective factors on oral health behaviors
could have an important role in promotion of oral health in diabetic patients. Therefore,
the aim of the present study was the assessment of cognitive-behavioral determinants of
oral health in students using Pender's Health Promotion Model.
Materials and Methods: In this cross-sectional study, 251 subjects were selected from
Azad University, Payame Noor University and Sarab Faculty of Medical Sciences by
multistage random sampling in 2016. To collect data, a standard instrument was applied
based on Health Promotion Model (HPM) structures. This questionnaire consisted of
three parts: demographic variables, Pender’s HPM constructs items based on oral and
dental health promotion, and health behavior.
Results: The mean age (standard deviation) was (21.9 ± 1.67). Oral health behaviors had
statistically significant correlations with all of the HPM structures except for situational
influences (r = 0.048). The HPM structures were able to predict 43.6% of oral heath
behaviors and 24.6% of commitment to action. Self-efficacy (β = 0.342) was the strongest
predictor to behavior and perceived barriers of commitment to action (β = -0.217).
Conclusions: According to the results, self-efficacy was the strongest predictor of oral
health behaviors and perceived barriers was the strongest predictors of commitment
to action plan. Generally, based on the present study findings, HPM may be used as an
appropriate framework for identifying factors and developing educational interventions,
aiming at improving oral health behaviors among students.