Abstract:
سابقه و هدف: بنیان و اساس اجتماع بر تشکیل خانواده بنا نهاده شده است. اما ازدواج یک مسئله پیچیده و چالشبرانگیز بوده که با توجه به عوامل مختلف از جمله نگرش به ازدواج می تواند موفق یا ناموفق باشد. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مفاهیم نه گانه شخصیتی انیگرام بر ملاکهای همسرگزینی و نگرش نسبت به ازدواج دختران مجرد انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع سوم دبیرستان منطقه آموزشی 14 تهران در سال تحصیلی 95-1394 بود. در این مطالعه به روش نمونه گیری خوشه چندمرحله ای 2 مدرسه از این منطقه انتخاب و در نهایت 30 نفر از دانشآموزان این مدارس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل جایگزین شدند. داده ها از طریق پرسشنامه های اولویت بخشی ملاکهای همسرگزینی (PCSSI) و نگرش به ازدواج (MAS) جمع آوری گردید. گروه آزمون تحت آموزش 10 جلسه 90 دقیقه ای یکبار در هفته قرار گرفت. داده ها با استفاده از نسخه 22 نرمافزار SPSS و به روش کوواریانس تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین نمره نگرش کلی و نگرش بدبینانه به ازدواج و ملاکهای کلی، فرآیندی و محتوایی همسرگزینی دو گروه آزمون و کنترل در پس آزمون تفاوت آماری معناداری ایجاد شده بود (0.05>P). اما بین نمره نگرش آیدهال گرایانه دو گروه در پسآزمون تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: باتوجه به نتایج بدست آمده، آموزش مفاهیم نه گانه شخصیتی انیگرام برنگرش به ازدواج و ملاکهای همسرگزینی دختران موثر میباشد.
Background and Objectives: The foundation of any society is built upon
marriage and starting a family. However, marriage is a complex and
challenging issue, success in which is hinged upon various factors such as
attitude towards marriage. This study was carried out to evaluate the effect
of training the 9 Enneagram personality types on spouse selection criteria
and attitude towards marriage in single grils.
Materials and Methods: This quasi-experimental study with a pretestposttest
design and control group was performed on all the third-grade high
school female students in the District 14 of Tehran, Iran, during 2015-16
academic calendar. The subjects were selected through multistage cluster
sampling from two schools in the mentioned district. A total of 30 students
were selected and randomly divided into control and experimental groups.
The data collection tools consisted Preference Criteria of Spouse Selection
Inventory (PCSSI) and Marital Attitude Scale (MAS). The intervention
group received ten 90-minute sessions (once a week). To analyze the data,
analysis of covariance was run in SPSS, version 22.
Results: After the intervention, there was a significant difference between
the intervention and control groups in terms of overall attitude and cynical
attitude towards marriage and the general, procedural, and content spouse
selection criteria (P<0.05). However, there was no significant difference
between the two groups with respect to idealistic attitude towards marriage
at the post-intervention stage (P>0.05).
Conclusions: According to the results, training the 9 Enneagram personality
types was effective in marital attitude and spouse selection criteria of girls.