Abstract:
شهر دزفول به دلیل واقع شدن در یک موقعیت خاص جغرافیایی، شرایط توپوگرافی و سامانههای جوی موثر بر منطقه شرایط زیستاقلیمی ویژهای را به خود اختصاص داده است. به طوری که گرمای طولانی مدت مشکلات عدیدهای را برای ساکنین این شهر ایجاد میکند؛ لذا، لزوم بررسی شرایط اقلیمی در رابطه با طراحی فضاهای آزاد تلاشی است برای کاستن مشکلات مربوطه که در این رابطه با استفاده از دادههای هواشناسی سینوپتیک وضعیت زیستاقلیمی شهر دزفول مورد بررسی قرار گرفت و نتایج زیر حاصل شد:
براساس شاخص دمای موثر مشخص گردید 3/63 درصد از مواقع سال هوا کاملا گرم است و تنها 1/29 درصد از سال در سایه آسایش نسبی حاصل می شود. حدود 6/7 درصد از مواقع نیز با بهره گیری از سرمای زمستان میتوان شرایط مناسبی را در دزفول ایجاد کرد.
به منظور بهرهگیری بهینه از شرایط اقلیمی در فضاهای باز و معابر موقعیت انواع مختلف حیاط و معابر بر روی دیاگرام مسیر حرکت خورشید عرض جغرافیایی دزفول ترسیم و مشخص شد، در دزفول جهت استقرار بهینه حیاط ساختمان جهت شمالشرقی با کشیدگی در راستای شمالی ـ جنوبی است.
جهت استقرار معابر نیز به منظور جلوگیری از ماندگاری گرمای آفتاب در سطح خیابان ها و معابر جهات غربی ـ شرقی و 45 درجه شرقی با توجه به تداخل دو عامل درجه حرارت کم و عدم تابش آفتاب و جلوگیری از ورود بادهای گرم مناسبترین جهت است.
Machine summary:
به طوری که گرمای طولانی مدت مشکلات عدیدهای را برای ساکنین این شهر ایجاد می کند؛ لذا، لزوم بررسی شرایط اقلیمی در رابطه با طراحی فضاهای آزاد تلاشی است برای کاستن مشکلات مربوطه که در این رابطه با استفاده از دادههای هواشناسی سینوپتیک وضعیت زیست اقلیمی شهر دزفول مورد بررسی قرار گرفت و نتایج زیر حاصل شد: براساس شاخص دمای مؤثر مشخص گردید ٦٣/٣ درصد از مواقع سال هوا کاملا گرم است و تنها ٢٩/١ درصد از سال در سایه آسایش نسبی حاصل می شود.
«محمد تقی رضائی حریری و مهندس ریما فیاض » (١٣٧٥) با استفاده از داده های اقلیمی محدوده آسایش حرارتی را برای شهر تهران با هدف تأمین شرایط مناسب داخلی ضمن کاهش مصرف سوخت های فسیلی در اوقات سرد و نیروی برق در اوقات گرم سال مورد بررسی و ارزیابی قرار داده اند.
با توجه به این مسائل و اهداف عمده طراحی اقلیمی فضاهای آزاد، خیابانها و معابر بهتر است در جهتی واقع شوند که تابش آفتاب تابیده شده در سطح خیابان در مواقع گرم سال به حداقل ممکن برسد و از کانالیزه شدن بادهای گرم در سطح خیابان جلوگیری نماید، لذا با توجه به اهمیت مقدار سایه ایجاد شده در مواقع گرم دزفول مقدار سایه ایجاد شده در سطح خیابان در تیر ماه و به ازای ٤ متر ارتفاع دیوار حاشیه خیابان در ١٢ جهت جغرافیایی و در ساعات ٨ تا ١٦ با استفاده از فرمول زیر محاسبه ، و در جدول ٣ درج گردیده است .