Abstract:
هدف پژوهش حاضر شبیه سازی گره های ترافیکی در برابر زلزله های احتمالی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی باهدف کاربردی است. نتایج پژوهش نشان می دهد که: در زلزله با شدت 6 مرکالی، بیشترین گره های ترافیکی به ترتیب در دامنه خیلی زیادی، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم در ناحیه 1، ناحیه 1، 5 و 3، ناحیه 2، ناحیه 4 و ناحیه 6 شهرداری قرار دارند. در زلزله با شدت 7 مرکالی، بیشترین گره های ترافیکی به ترتیب در دامنه خیلی زیادی، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم؛ در ناحیه 1، ناحیه 5،3 و 2، ناحیه 4، ناحیه 6 و ناحیه 2 شهرداری قرار دارند. در سناریوی زلزله با شدت 8 مرکالی، هیچ یک از معابر منطقه در دامنه گره های ترافیکی خیلی کم قرار ندارند. فقط 01/0 شبکه معابر در دامنه گره های ترافیکی کم قرارگرفته اند بیشترین گره های ترافیکی در دامنه متوسط در ناحیه 2 شهرداری، در دامنه زیاد به ترتیب در ناحیه 4، 3، 5 شهرداری و در دامنه خیلی زیاد به ترتیب در ناحیه 6، 1، 2، 5،3 و 4 شهرداری قرار دارند.
Machine summary:
(ldil Ar & Sibel Salman,2013) آنچه پژوهش حاضر را از پژوهش های انجامشده در سالهای اخیر متمایز می کند این است که پژوهش حاضر درصدد است تا با استفاده از مدل Fuzzy AHP به کمک GiS و بـا دیـدگاهی متفاوت از پژوهش های انجامشده، با شبیه سازی زلزله ، میزان آسیب پذیری هر یک از شبکه های ارتباطی و گرههای ترافیکی محدوده موردمطالعه را در شدتهای مختلف زلزله مورد ارزیـابی قرار دهد تا از این طریق نقشه کلی گره های ترافیکی در شرایط وقـوع زلزلـه در شـدتهـای مختلف در منطقه ٣ شهرداری تهران را استخراج نماید.
در پژوهش حاضر ١٠ شاخص (نوع مصالح ساختمانی ، قدمت بنا، کیفیت بنا، تعـداد طبقـات، عرض معابر، حریم قناتها، فاصله از گسل ، سازگاری کاربریهـا، جـنس خـاک و مسـاحت همکف ساختمان ها) که در ایجاد گرههای ترافیکی و آسیب پذیری شبکه معابر در شرایط وقوع زلزله در منطقه ٣ شهرداری تهران مؤثر می باشد موردبررسی قرارگرفته است .
پژوهش حاضر با استفاده از نتایج حاصله از تحلیل سلسله مراتبی و امکان ورودی داده ها و تحلیل لایه های معیارهای مؤثر در شبیه سازی گرههای ترافیکی در اثر آسیب پذیری ناشی از زلزله در سیستم اطلاعات جغرافیایی ، بـه دنبـال ایجاد یک روش ارزیابی بهینه گرههای ترافیکی و خسارتهای وارده به ساختمان های منطقه ٣ شهرداری تهران است .
Liu, Bin et at,(2003), The Restoration Planning Of Road Network In Earthquake Disasters, Proceedings of the Eastern Asia Society for Transportation Studies, Vol. 4, October, page 526-539; 14.