Abstract:
انتقال محصولات کشاورزی– زراعی، از نواحی روستایی به بازارهای شهری، نقشی کلیدی در افزایش مقیاس پیوندهای روستا- شهری دارد. شهر دزفول، از طریق تامین تسهیلات مربوط به بازاریابی و دیگر زیرساخت های لازم برای انتقال محصول به بازار، موجب ارتباط و اتصال روستاهای منطقه با بازارهای محلی، ملی و حتی بین المللی شده است. البته نتایج پژوهش نشان داد که روستاهای منطقه از نظر حجم ارسال محصول به بازار محلی و ملی با یکدیگر متفاوت هستند. به گونه ای که در برخی، حجم ارسال محصول به بازار محلی بیش از بازار ملی است و در برخی دیگر عکس این قضیه صادق است. اما بررسی ها نشان داد که انتقال محصولات زراعی به بازارهای محلی و ملی اثر مثبتی بر برخورداری روستاییان از ارزش افزوده حاصل از این انتقال ندارد. به گونه ای که شاخص برخورداری روستاهای منطقه از خدمات اقتصادی- اجتماعی و سیاسی در سطح روستا، نشان داد که افزایش درآمد حاصل از انتقال محصولات زراعی به بازار شهری نه تنها در سطح خدمات نقطه ای، بلکه در زمینه خدمات حوزه ای درجه اول و درجه دوم نیز عاملی در افزایش بهره مندی روستاییان از تسهیلات یاد شده نیست. به سخن روشن، میانگین درآمد روستاها، ارتباطی با بهره مندی آنها از خدمات در هر سه سطح نداشته و در موارد وجود اختلاف نیز، افزایش درآمد، عاملی در افزایش خدمات نبوده است. این امر، عدم تاثیر پارامتر درآمد حاصل از ارسال محصولات زراعی از سطح روستاهای منطقه را در ایجاد پیوندی مثبت و قوی با شهر در زمینه ی بهره مندی از خدمات اجتماعی و رفاهی نشان می دهد.
Machine summary:
به گونه ای که شاخص برخورداری روستاهای منطقه از خدمات اقتصادی- اجتماعی و سیاسی در سطح روستا، نشان داد که افزایش درآمد حاصل از انتقال محصولات زراعی به بازار شهری نه تنها در سطح خدمات نقطه ای، بلکه در زمینه خدمات حوزهای درجه اول و درجه دوم نیز عاملی در افزایش بهرهمندی روستاییان از تسهیلات یاد شده نیست .
در واقع پیوندهای روستا - شهری شامل عملکردها و جریانهای مکمل برخاسته از حرکت مردم، سرمایه ، کالا، اشتغال، اطلاعات و تکنولوژی بین نواحی شهری و روستایی است که در مسیر توسعه ، نویددهنده گذار از روابط سنتی سلطه جو به سوی پیوندهای متقابل و مکمل هستند (٢٠١٥٣;Siechiping et al)و (٢٠٠٤٢;Tacoli) و (اجاق، ١٣٩١: ٩٢-٦١) و (٢٠١٠٣;Alemu Zewdu and Malek) و ( ٢-٢٠١١١;Talbot and counrtney) در این میان برخی عوامل ، از جمله انتقال محصولات کشاورزی– زراعی ، از نواحی روستایی به مراکز شهری، نقشی کلیدی در افزایش مقیاس این پیوندها دارند (٣;٢٠٠٣;Tacoli) و (رضوانی ، ١٣٩٠: ١٠٩) و (٢٠٠٧٢٥;Seraje).
(رجوع شود به تصویر صفحه) دسته بندی روستاها بر اساس روش «دانت »٢ نشان می دهد که از نظر حجم ارسال محصول به بازار محلی تنها میان روستاهای «سیاه منصور» و «سنجر»، تفاوت معناداری وجود دارد و بقیه ی روستاها به این لحاظ در ردههای بالنسبه یکسانی قرار می گیرند (جدول شماره ٧).
(رجوع شود به تصویر صفحه) حتی میانگین های محاسبه شده از درآمد خالص در میان روستاهای منطقه ، با توجه به سطح برخورداری از خدمات حوزهای درجه اول و دوم نیز تفاوت بارزی را نشان نمی دهد (جدول شماره ١٢).