Abstract:
هدف این پژوهش پیمایشی شناسایی عوامل آموزشی موثر بر کارآفرینی تعاونی های کشاورزی و همچنین سنجش میزان ابتکار و نوآوری شغلی و روحیه کارآفرینی مدیران و اعضای هیئت مدیره تعاونی های کشاورزی موفق استان خوزستان (شهرهای اهواز و دزفول) بود. جامعه آماری را 100 تعاونی کشاورزی فعال در شهرستان های اهواز و دزفول در برگرفتند و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 80 تعاونی تعیین شد که از هر شرکت دو نفر از مدیران و اعضای هیئت مدیره (در مجموع 160 نفر) انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه و مصاحبه بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار 16SPSS استفاده شد. روایی ابزار تحقیق با نظر کارشناسان و استادان دانشگاه تایید گردید و پایایی آن با استفاده از پایلوت تست، که در تعاونی های روستایی شهرستان اهواز انجام گرفت، تایید شد. آلفای کرونباخ برای عوامل آموزشی و فنی 85/0 به دست آمد. نتایج نشان داد که میزان ابتکار و نوآوری شغلی و نیز روحیه کارآفرینی در موفقیت تعاونی ها دارای اهمیت زیادی بودند. از میان متغیرهای آموزشی و فنی موثر بر موفقیت تعاونی ها، مهارت های فنی مدیران تعاونی، تحصیلات مدیران، مهارت های فنی و تخصصی هیئت مدیره و تحصیلات اعضا به ترتیب بیشترین اهمیت را داشتند.
The role of education in promoting culture of entrepreneurship in agricultural sectors is important. The purpose of this survey was to identify educational factors influencing entrepreneurship of agricultural cooperatives، evaluation of creativity and job innovation and entrepreneurial spirit of Khuzestan cooperatives managers (Ahvaz and Dezful). The population consisted of 100 agricultural cooperatives and Samples were 80 agricultural cooperatives in Khuzestan with using Krejcie and Morgan Table. Then 2 managers and board of directors for each cooperative (totally 160) were selected. Data collected by a questionnaire and personal interview. For analyzing data SPSS (16) was used. Validity of the questionnaires has been confirmed by faculty members and experts. Its reliability confirmed by using of pilot test in Ahvaz rural cooperatives. Cronbach's Alpha value was reported for technical and educational factors as 0.85 percent. Result indicated that education level of members and Implementation of educational courses with entrepreneurship target، rate of creativity and job innovation and entrepreneur spirit were important in cooperative’s success. Technical skills of manager، educational level، board of director’s professional and technical skills had most importance respectively.
Machine summary:
در قانون اساسی و همچنین برنامه های چهارم و پنجم توسعه کشور، توجه ویژهای به تعاونی ها شده است که بر این اساس می توان ادعا کرد تنها راه توسعه و موفقیت تعاونی ها، به عنوان یکی از کارسازترین ابزار برای به کارگیری منابع انسانی و بهرهبرداری از منافع آن ، توجه به مفهوم کارآفرینی و راهبرد توسعه آن در کشور می باشد(طالبی و زارع یکتا، ١٣٨٧) مهرنگار و حسینی نیا (١٣٨٨) معتقدند که ضرورت پرداختن به آموزش و نیاز مبرم به آن در سازمانها، به ویژه برای مدیران، یکی از سیاست های مطرح در تمامی بخش ها از جمله بخش تعاون است .
در واقع هدف این تحقیق سنجش میزان کارآفرینی تعاونی های کشاورزی نبوده، بلکه با توجه به معین بودن تأثیر آموزش در موفقیت و کارآفرینی ، به بررسی عوامل آموزشی تأثیرگذار پرداخته شده است .
ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه است که شامل ویژگی های فردی و حرفه ای مانند سن ، سطح تحصیلات، سابقه کار، سمت و غیره می باشد، همچنین از پرسش نامه کازمایر١ برای بررسی میزان ابتکار و نوآوری شغلی مدیران و اعضای هیئت مدیره تعاونی های کشاورزی استفاده شد.
برای سنجش اختلاف بین ٤ گروه سنی زیر ٣٠سال، ٣١ تا ٤٠ سال، ٤١ تا ٥٠ سال و بیشتر از ٥٠ سال در مورد مؤلفه های میزان ابتکار و نوآوری شغلی و روحیه کارآفرینی از آزمون F استفاده شد.
Perceptions of Manager's Regarding the Role of Educational Factors in Creativity and Job Innovations of Entrepreneurship and Successiveness of Agricultural Cooperatives Z.