Abstract:
پژوهش حاضر با هدف نیازسنجی آموزشی دوره های تک پودمانی مهارتی علمی- کاربردی کشاورزی در تعاونی های روستایی زنان استان تهران به روش پیمایشی انجام گرفت.تحقیق از نوع توصیفی بود و جامعه آماری آن را اعضای تعاونی های روستایی زنان استان تهران و کارشناسان مربوطه تشکیل دادند. با بهره گیری از جدول کرجسی و مورگان(1970) و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب تعداد 150 نفر از زنان دارای حداقل مدرک دیپلم عضو تعاونی انتخاب شدند. با توجه به محدودیت تعداد کارشناسان، همه 30 کارشناس در مطالعه شرکت داده شدند. این پژوهش در دو مرحله انجام گرفت: نخست نیازهای آموزشی زنان از دیدگاه خودشان با استفاده از پرسش نامه مبتنی بر مدل بوریچ مشخص شد که نتایج نشان داد 17 نیاز آموزشی بالاترین اولویت را داشتند و سه اولویت اول به ترتیب، رایانه و اینترنت، شیوه های نوین بسته بندی و کارآفرینی و خوداشتغالی بودند. در مرحله دوم به منظور تعیین سطح توافق زنان عضو تعاونی و کارشناسان در خصوص نیاز های آموزشی زنان، از مدل کوادرانت استفاده شد که نتایج نشان داد اکثر نیازهای آموزشی از دیدگاه زنان و کارشناسان با یکدیگر تطابق دارد. به منظور اثربخشی برنامه های آموزشی، توجه به دیدگاه زنان روستایی و کارشناسان ترویج امری ضروری و این مسئله با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ و کوادرانت امکان پذیر است.پژوهش حاضر با هدف نیازسنجی آموزشی دوره های تک پودمانی مهارتی علمی- کاربردی کشاورزی در تعاونی های روستایی زنان استان تهران به روش پیمایشی انجام گرفت.تحقیق از نوع توصیفی بود و جامعه آماری آن را اعضای تعاونی های روستایی زنان استان تهران و کارشناسان مربوطه تشکیل دادند. با بهره گیری از جدول کرجسی و مورگان(1970) و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب تعداد 150 نفر از زنان دارای حداقل مدرک دیپلم عضو تعاونی انتخاب شدند. با توجه به محدودیت تعداد کارشناسان، همه 30 کارشناس در مطالعه شرکت داده شدند. این پژوهش در دو مرحله انجام گرفت: نخست نیازهای آموزشی زنان از دیدگاه خودشان با استفاده از پرسش نامه مبتنی بر مدل بوریچ مشخص شد که نتایج نشان داد 17 نیاز آموزشی بالاترین اولویت را داشتند و سه اولویت اول به ترتیب، رایانه و اینترنت، شیوه های نوین بسته بندی و کارآفرینی و خوداشتغالی بودند. در مرحله دوم به منظور تعیین سطح توافق زنان عضو تعاونی و کارشناسان در خصوص نیاز های آموزشی زنان، از مدل کوادرانت استفاده شد که نتایج نشان داد اکثر نیازهای آموزشی از دیدگاه زنان و کارشناسان با یکدیگر تطابق دارد. به منظور اثربخشی برنامه های آموزشی، توجه به دیدگاه زنان روستایی و کارشناسان ترویج امری ضروری و این مسئله با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ و کوادرانت امکان پذیر است.
This study was conducted in order to assess agricultural applied-scientific modules skills of rural women's cooperatives in Tehran province. The research was descriptive and was implemented through a survey. Using Krejcie and Morgan's (1970) Table a stratified random sampling method was used to select 150 rural women of cooperatives. Due to the limited number of experts، all of 30 experts participated in this study. This study was carried out in two steps. In the first step، women’s educational needs were identified from their own perspectives by the use of Borich-based questionnaire. Results of this step indicated that 17 educational needs had the highest priority “computer and internet”، “modern ways of packaging”، and “entrepreneurship and self-employment”. In the second step in order to determine the congruence level of women and experts regarding the women's educational needs، Quadrant model was used. Results indicated that majority of needs are matched from the women and experts perspectives. In order to make educational program effective، it is necessary to pay attention to women and experts' perspectives، and this can be achieved possible by using Borich and Quadrants model of educational needs assessment.
Machine summary:
این پژوهش در دو مرحله انجام گرفت : نخست نیازهای آموزشی زنان از دیدگاه خودشان با استفاده از پرسش نامه مبتنی بر مدل بوریچ مشخص شد که نتایج نشان داد ١٧ نیاز آموزشی بالاترین اولویت را داشتند و سه اولویت اول به ترتیب ، رایانه و اینترنت ، شیوههای نوین بسته بندی و کارآفرینی و خوداشتغالی بودند.
به منظور اثربخشی برنامه های آموزشی ، توجه به دیدگاه زنان روستایی و کارشناسان ترویج امری ضروری و این مسئله با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ و کوادرانت امکانپذیر است .
با توجه به مطالب بالا، هدف کلی این پژوهش نیازسنجی آموزشی اعضای تعاونی های روستایی زنان استان تهران در زمینه دورههای تکپودمانی مهارتی علمی ـ کاربردی کشاورزی می باشد.
بندی نیازهای آموزشی اعضای تعاونی روستایی زنان در زمینه آموزش تک پودمانی مهارتی با استفاده از مدل بوریچ از دید کارشناسان ردیف موضوعات آموزشی میانگین تفاوت نمره نمره اولویت (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج حاصل از مدل کوادرانت با توجه به جدول ٦ یافته های حاصل از مدل کوادرانت نشان می دهد ١١موضوع آموزشی در ربع یک، ١٣ موضوع آموزشی در ربع دو، ١٤موضوع آموزشی در ربع سه و ١٨موضوع آموزشی در ربع چهار قرار گرفت .
مدل تجزیه و تحلیل کوادرانت (مأخذ: یافته های تحقیق ) نتیجه گیری و پیشنهادها هدف کلی پژوهش حاضر نیازسنجی آموزشی اعضای تعاونی روستایی زنان استان تهران در زمینه دورههای تکپودمانی مهارتی علمی - کاربردی کشاورزی بود.