Abstract:
هدف اصلی این تحقیق شناسایی و اولویت بندی نیازهای آموزشی اعضای تعاونی زنان روستایی نودشه بود. نیازهای آموزشی اعضای تعاونی در ابتدا با استفاده از روش کیفی ارزیابی مشارکتی روستایی شناسایی و سپس با استفاده از روش کمی(پرسش نامه) اولویت بندی گردید. برای سنجش و اولویت بندی نیازهای آموزشی در بخش کمی از الگوی تجزیه و تحلیل شغل استفاده شد. جامعه آماری این مطالعه شامل 230 نفر از اعضای تعاونی بودند که 144 نفر از آنان با استفاده از جدول مورگان به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق در روش کمی، پرسش نامه بود که روایی آن را متخصصانبررسی محتواییکردند وپایاییآن با انجامپیش آزمونو با استفادهازنرم افزار SPSS تعیینشد. روش تحلیل داده ها به دو صورت توصیفی و استنباطی انجام گرفت. نتایج نشان داد که مهم ترین نیازهای آموزشی زنان عضو تعاونی نودشه در موضوعات مورد بررسی عبارت بودند از: 1. حفاظت، احیا و پیشگیری از تخریب مراتع؛ 2. کنترل آفات، بیماری ها و علف های هرز موجود در باغ ها و 3. آشنایی با طراحی مدل های جدید گیوه و لباس. نتایج همچنین نشان داد که مهم ترین مشکلات اعضای تعاونی عبارت بودند از: 1. عدم آشنایی کافی اعضا با اهداف، اصول و قوانین و مقررات تعاونی؛ 2. کافی نبودن سرمایه تعاونی؛ 3. استیجاری بودن ساختمان تعاونی؛ 4. انتظارات غیرمنطقی برخی از اعضا از تعاونی و 5. نگرش منفی نسبت به تعاونی.
The main purpose of this research was to both identify and prioritize training needs of rural women cooperatives’ members. The study has used both qualitative and quantitative methodologies. Training needs of cooperatives' members were first explored by qualitative method (PRA)، then prioritized by the quantitative method (questionnaire). In order to assess and prioritize the educational needs a job analysis model was used. The population included 230 members of the Noodsheh cooperative. A sample of 144 women was selected by a randomized method and Morgan’s Table was used for this purpose. The quantitative research tool was a questionnaire، that its validity was examined by a group of experts and to assess the reliability of the questions a pilot-test was used through SPSS software. Data was analyzed by descriptive and analytical methods. The results showed that the most important training needs for rural women cooperatives’ members of Noodsheh were: 1) conservation، rehabilitation and prevention of pasture’s demolition، 2) pest، diseases and weed control on gardens، 3) familiarity with designing new models of Geevah and dresses. The results also revealed that the most important problems of rural women cooperatives’ members of Noodsheh were: not enough understanding of members regarding to goals، principles and rules of coops، capital shortage of the coop، rental situation of the coop building، unreasonable expectations of some members regarding the coop، negative attitude of some members to the coop.
Machine summary:
هر چند آمارهای موجود سازمان تعاون روستایی و مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی گویای تلاش گستردهای در زمینه آموزش نیروی انسانی تعاونی ها می باشد، اما وجود نارسایی ها و مشکلات موجود مؤید این مسئله است که بیشتر به بعد توسعه کمی آموزشها توجه شده و بیشتر دورههای برگزار شده بر اساس نیازسنجی اصولی نبوده است .
تحقیق حاضر هم به همین منظور صورت گرفت با این امید که با شناسایی و اولویت بندی نیازهای آموزشی اعضای تعاونی ، باعث موفقیت هر چه بیشتر تعاونی روستایی زنان نودشه شود و سازمان تعاون روستایی را در کمک به رفع مشکلات سایر تعاونی ها یاری کند.
بذرافشان و شاهین (١٣٨٩) به آسیب شناسی تعاونی های تولید روستایی در ایران پرداختند و به این نتیجه رسیدند که آگاهی محدود اعضا از اصول و فلسفه شکل گیری تعاونی های تولید، گرایش تعاونی ها به ارائه خدمات، ضعف آموزش اعضای تعاونی ، محدودیت سرمایه ، گرایش تعاونی ها به دولت ، اعتماد محدود یا عدم اعتماد اعضا به تعاونی ، عدم همکاری و قبول مسئولیت اعضا، بی توجهی به بازاریابی محصولات کشاورزی و نبود قوانین مشخص در مورد تعاونی ها از جمله آسیب هایی هستند که تعاونی ها را تهدید می کنند.
همانطور که در تحقیات آقاجانی ورزنه (١٣٨٠)، اشرفی (١٣٨٣)، امینی (١٣٨٥)، امینی و رمضانی (١٣٨٥)، ثمری(١٣٨٧)، درویشی نیا(١٣٧٨)، سعدی (١٣٨٦)، عبداللهی (١٣٧٧)، قلی فر و همکاران(١٣٩١)، کرمی (١٣٨٨)، محمدقلی نیا و همکاران(١٣٩٠) و نائینی (١٣٨٥) نیز آمده است ، ارتقای سطح دانش و آگاهی اعضای تعاونی از طریق آموزش مناسب ترین راهکارهای رفع مشکلات و موفقیت تعاونی شناخته شدند.