Abstract:
یکی از ابعاد مهم رفتار مصرفکننده، تصمیم¬گیری بدون برنامه است که در یک فرایند سریع و ناشی از هیجان و احساسات صورت می¬گیرد. سفرهای آنی یا بدون برنامه یکی از انواع رفتارهای آنی محسوب میشود که طی آن فرد بدون برنامهریزی قبلی سفر میکند. دلایل مختلفی برای این نوع گردشگری میتوان برشمرد؛ مانند: فشار دوستان به قصد لذت بردن و هیجان، تاثیر برنامههای بازاریابی مقصد سفر و درخواست و اصرار اعضای خانواد. هدف این مقاله، بررسی تاثیر مشارکت نوجوانان در تصمیمگیری آنی خانواده¬ها برای انجام سفرهای تفریحی است. در همین رابطه، مدل مفهومی تحقیق، بر اساس ادبیات و پیشینه تحقیق ارائه شده است که نشاندهنده رابطه بین متغیرهای تحقیق (اصرار نوجوانان، احساسات افراد تصمیمگیرنده و قصد مسافرت آنی اعضای خانواده) است. برای جمعآوری اطلاعات در این زمینه، در بین 384 خانواده از خانوادههایی که به استان گیلان مسافرت کرده و دارای حداقل یک فرزند نوجوان بودند، پرسش¬نامههایی توزیع شد. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی- همبستگی است. برای بررسی داده¬های توصیفی از نرم¬افزار SPSS 19 و برای آمار استنباطی از مدل¬سازی معادلات ساختاری (SEM) مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرم¬افزار SmartPLS2 استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که مشارکت نوجوانان در تصمیمگیری خانوادهها بر سفرهای آنی اثرگذار است. ضمن اینکه نقش میانجی¬گری احساسات در رابطه بین مشارکت نوجوانان و تصمیمگیری خانوادهها برای سفرهای آنی نیز مورد تایید قرارگرفته است؛ بدین معنی که نوجوانان با مشارکت در تصمیمگیری خانواده، نه¬تنها بر احساسات افراد تصمیمگیرنده، بلکه از طریق این احساسات بر قصد مسافرت آنی اعضای خانواده نیز تاثیر میگذارند.
An important dimension of consumer behavior is making impulsive decisions. These decisions are shaped by a quick decision process، resulting from excitement and emotion. Impulsive traveling is one of the immediate behaviors in which a tourist travels to somewhere for which he or she has not carefully planned. There are many reasons behind this kind of behavior in tourism، including going to see somewhere for fun; pressures from friends، peers and family members; undeclared internal motivations; or even encouragement from destinations with different marketing tools. This paper examined the impact of children’s participation، in family decision-making، on the emotions of the decision maker in the family and the impulsive travel plans they made. The conceptual model is based on literature and research background، which showed relationship between variables (youth insistence، decision makers’ emotions and intention to travel impulsively). For sampling and data collection، a questionnaire was distributed among 384 families that had traveled impulsively to different locations of the province of Guilan. This is an applied study، and data collection followed descriptive-correlation based on structural equation modeling. SPSS 19 was used to analyze the descriptive data. For statistical inference، we used structural equation modeling (SEM) based on partial least squares (PLS) and Smart PLS2 software. Results showed that children’s participation in decisions affects impulsive family planning to travel. In addition، the mediating role of emotions was also confirmed showing that children that take part in family decision-making، not only increased the impulsive traveling of family members but also affected their emotions.