Abstract:
در دنیای امروز که روند گردشگری از شکل انبوه به الگوهای فردگرایانه تغییر یافته و گردشگران به انعطافپذیری و تجارب معنادار اولویت بیشتری میدهند، گردشگری خلاق مبحثی جدید و مورد توجه در حوزه گردشگری است و نقشی اساسی در رشد و توسعه گردشگری دارد. گردشگری خلاق نوعی گردشگری است که در آن بیش از توجه به میراث ملموس به میراث ناملموس توجه شده است. در همین راستا، مقاله حاضر به ارزیابی و تحلیل گردشگری خلاق در شهر زاهدان پرداخته است. روش تحقیق، توصیفی– تحلیلی و نوع آن کاربردی- توسعهای است. اطلاعات به دو صورت اسنادی و پیمایشی (پرسشنامه و مصاحبه) جمعآوری شده است. جامعه آماری پژوهش، جمعیت شهر زاهدان برابر با 592968 نفر میباشد و با بهرهگیری از فرمول کوکران، حجم نمونه برابر با 324 نفر محاسبه و دادههای حاصل از آن با استفاده از آزمون های تحلیل عاملی و آزمون همبستگی پیرسون با نرمافزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیلی نشان میدهد، 39 گویه اولیه گردشگری خلاق در این پژوهش، به 8 عامل: فرایندهای داخلی کسب وکار، بازاریابی خلاق، زیباییشناختی، تسهیلات، نرم افزار، آموزش، نماد و صرفه اقتصادی و عایدی ترکیب و نتایج تحلیل عاملی بیانگر آن است که به ترتیب، اولین عامل به تنهایی 944/25 درصد از واریانس را توضیح می دهد و عامل دوم 204/13 درصد، عامل سوم 501/6 درصد، عامل چهارم 875/5 درصد، عامل پنجم 841/4 درصد، عامل ششم 537/4 درصد، عامل هفتم 764/3 درصد و عامل هشتم 393/3 درصد واریانس را محاسبه میکنند، همچنین، با توجه به نتایج حاصل از آزمون پیرسون، بین گردشگری خلاق و شاخصهای (مالی، گردشگری، فرایندهای داخلی کسب و کار و یادگیری و رشد)، همبستگی بالایی وجود دارد که بیانگر یک رابطه خطی مثبت قوی میان آن ها است.
Machine summary:
نتایج تحلیلی نشان میدهد، ٣٩ متغیر اولیه گردشگری خلق در این پژوهش، به ٨ عامل: فرایندهای داخلی کسب وکار، بازاریابی خلق، زیبایی شناختی، تسهیلت، نرم افزار، آموزش، نماد و صرفه اقتصادی و عایدی ترکیب و نتایج تحلیل عاملی بیانگر آن است که به ترتیب، اولین عامل به تنهایی ٢٥/٩٤٤ درصد از واریانس را توضیح می دهد و عامل دوم ١٣/٢٠٤ درصد، عامل سوم ٦/٥٠١ درصد، عامل چهارم ٥/٨٧٥ درصد، عامل پنجم ٤/٨٤١ درصد، عامل ششم ٤/٥٣٧ درصد، عامل هفتم ٣/٧٦٤ درصد و عامل هشتم ٣/٣٩٣ درصد واریانس را محاسبه میکنند، همچنین، با توجه به نتایج حاصل از آزمون پیرسون، بین گردشگری خلق و شاخصهای )مالی، گردشگری، فرایندهای داخلی کسب و کار و یادگیری و رشد(، همبستگی بالیی وجود دارد که بیانگر یک رابطة خطی مثبت قوی میان آنها است .
- شهر زاهدان از نظر شاخصهای گردشگری خلق در چه وضعیت و جایگاهی قرار دارد؟ پیشینه تحقیق: امروزه با توجه به اهمیت گردشگری خلق و تأثیر به سزای آن در جذب گردشگر، پژوهشهای متعددی در ایران و جهان انجام شده است که میتوان به موارد زیر در جدول شماره ١ اشاره کرد: (رجوع شود به تصویر صفحه) 1- leeb -2 tan -3 Tang مفاهیم و مبانی نظری: گردشگری یکی از پنج منبع مهم کسب ارز خارجی است و در ٦٠ کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.