Abstract:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر در الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران است. در این تحقیق روش تحقیق کیفی از طریق نظریه زمینه ای انجام شده است. جامعه آماری پژوهش خبرگان آموزش عالی بودند، که 36 نفر به صورت نمونه گیری هدف مند جهت مصاحبه نیمه ساختارمند انتخاب شدند. در کنار مصاحبه، از سه منبع دیگر نیز برای گردآوری داده های پژوهش استفاده شد، که عبارت اند از، مشاهده، یادداشت برداری و اسناد. به همین منظور، داده های حاصل از مصاحبه ها، مشاهدات، یادداشت ها و اسناد به داده های متنی تبدیل شد. پس از آن، ابتدا به کدگذاری باز، سپس، به کدگذاری محوری و انتخابی اقدام شد. در مرحله کدگذاری محوری، 25 مقوله هسته ای تعیین شدند. در مرحله ی کدگذاری انتخابی، تمام مقوله های عمده و مقوله های هسته ای برحسب ویژگی های شرایطی، تعاملی/فرایندی و پیامدی طبقه بندی شدند. در پایان، مقوله ی گفتمان کیفیت، بیم و امید، به عنوان اصلی ترین و نهایی ترین مقوله ی هسته ای انتخاب شد و برحسب ویژگی هایش بسط داده شد. سپس، مقولات دیگر در قالب الگوی پارادایمی با این مقوله مرتبط شد.
Machine summary:
1. council for higher education accreditation با توجه به مطالب بالا، ویژگی نوآورانه پژوهش حاضر این است که از روش های مصاحبه ی اکتشافی نیمه ساختارمند با خبرگان علمی، بررسی اسناد و مدارک، بررسی چارچوب های نظری، بررسی تجارب ملی و بین المللی، بررسی رساله های پژوهشی، متون علمی، سایت های اعتبارسنجی کشورهای پیشرو و ...
شرح مقوله های هسته ای مزبور بدین گونه است : شرایط علی در ادامه بیان شده است : پذیرفته شدگان : بر اساس این مقوله ، خبرگان علمی معتقدند که دقت در انتخاب پذیرفته - شدگان زیربنای کیفیت دانشگاه را تشکیل میدهد.
یکی از خبرگان علمی در مورد بودجه چنین میگوید: «دانشگاه های کشور در راستای گام نهادن در مسیر کیفیت باید از نظام مناسب مدیریت مالی، مانند برنامه ریزی و بودجه بندی، تخصیص بودجه ، مدیریت هزینه کرد، ارزیابی و ...
به زعم خبرگان ، دانشگاه در قبال جامعه مسئول است ، بر این اساس ، اهداف و رسالت های آن باید با توجه به چشم اندازهای استانی، منطقه ای، ملی و بین المللی تعریف و تدوین شود.
یکی از خبرگان علمی در مورد اعتبارسنجی و تضمین کیفیت چنین میگوید: «در دنیای کنونی، کیفیت نظام دانشگاهی، رکن اصلی و شالوده ی توسعه استراتژیک و گامی مهم در جهت بین المللی شدن دانشگاه محسوب میشود.
یکی از خبرگان علمی در مورد عامل آموزش چنین میگوید: «آموزش ارائه شده در دانشگاه های کشور، اثرات مستقیمی روی کارآیی دانش آموختگان دارد، ازاین رو، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .