Abstract:
از آنجا که در زمینه روش شناسی هنر پژوهشها اندک است پژوهش حاضر به دنبال بررسی وضعیت روش
شناختی پایاننامههای کارشناسی ارشد رشتههای هنرهای تجسمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز است.
برای رسیدن به این هدفء روش تحلیل محتوا انتخاب شد. تمام پایاننامههای کارشناسی ارشد رشتههای ارتباط
تصویری, نقاشی و عکاسی در فاصله سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ که تعداد ۱۳۴ پایاننامه دفاع شده بود و ۱۲۰
مورد از آنها در دسترس بود مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات از طریق فرم اطلاعاتی محقق ساخته انجام گرفت
و تجزیه تحلیل اطلاعات بدست آمده از طریق نرم افزار SPSS انجام شد. تجزیه و تحلیل یافتههای توصیفی و
تحلیلی نشان دادند پایاننامهها از نظر ضرورت تحقیق, بیان مسئله» آیین نگارش» تدوین فرضیههاء وضوح
سئوالات, عنوان پژوهش» ارتباط نتیجهگیری با اهداف پژوهش, اثبات یا رد فرضیات و رویکرد تحقیق از نظر
هدف و پژوهش در مرتبه خوب» معیارهای پاسخ به سئوالات مهم یافتههاء چهارچوب نظری» نمونهگیری, جامعه
شاخصها در مرتبه ضعیف آارزشیابی شدهاند. در مجموع اکثر پایاننامه ها از کیفیت متوسط برخوردارند اما در
برخی موارد پایان نامهها با ضعف عمدهای روبهرو هستند؛ از جمله در نوشتن پیشینه و چارچوب نظری که در
اکثر پایاننامهها این بخش وجود ندارد یا به درستی به آن پرداخته نشده است.
Machine summary:
تجزيه و تحليل يافته هاي توصيفي و تحليلي نشان دادند پايان نامه ها از نظر ضرورت تحقيق ، بيان مسئله ، آيين نگارش ، تدوين فرضيه ها، وضوح سئوالات ، عنوان پژوهش ، ارتباط نتيجه گيري با اهداف پژوهش ، اثبات يا رد فرضيات و رويکرد تحقيق از نظر هدف و پژوهش در مرتبه خوب ، معيارهاي پاسخ به سئوالات مهم ، يافته ها، چهارچوب نظري ، نمونه گيري ، جامعه هدف ، ارتباط نتيجه گيري با پيشينه پژوهش ، اصطلاحات مهم و محدوديت هاي مطالعه در رده متوسط و بقيه شاخص ها در مرتبه ضعيف ارزشيابي شده اند.
Formal research 81 جدول شماره ٢- بررسي پايان نامه ها بر اساس تطابق با اصول پژوهش (منبع : نگارنده ) شاخص هاي روش تحققيق فراواني درصد شاخص هاي روش تحققيق فراواني درصد (به تصویر صفحه رجوع شود ) بررسي اين بخش از پژوهش نشان ميدهد که بر اساس مقياس سه گزينه اي ليکرت ضرورت تحقيق (٩٤/١٦%)، بيان مسئله (٨٦/٦٦%)، آيين تگارش (٨٣/٨٥%)، تدوين فرضيه ها (٨٢/٦٩%)، وضوح سئوالات (٨٢/٤٥%)، عنوان پژوهش (٨١/٦٦%)، ارتباط نتيجه گيري با اهداف پژوهش (٧٩/١٦% )، اثبات يا رد فرضيات (٧١/٨٥%) و رويکرد تحقيق از نظر هدف و پژوهش (٧٠/٨٣% ) در مرتبه خوب ميباشند و معيارهاي پاسخ به سئوالات (٦٥/٢٥%)، يافته ها (٦٥%)، چهارچوب نظري (٥٧/٥%)، نمونه گيري (٥٣/٩٣%)، جامعه هدف (٥٣/٣٣%)، ارتباط نتيجه گيري با پيشينه پژوهش (٤٣/٣٣%)، اصطلاحات مهم (٣٥%) و محدوديت هاي مطالعه (٣٣/٣%) در رده متوسط قرار گرفته و بقيه شاخص ها در مرتبه ضعيف ميباشند.