Abstract:
ایفای نقش ملموس انواع شبکههای اجتماعی مجازی، طی سالهای اخیر در ایران، این احساس کلی را ایجادکرده که با افزایش سرعت تحول فنی این رسانهها، سرعت تحول اجتماعی نیز افزایشخواهدیافت چراکه ایفای کارکردهای مختلف، جایگاهی مناسب به این شبکهها در جامعه ایرانی بخشیده و نادیدهگرفتن آنها را بهطورتقریبی ناممکنکردهاست اما اینکه «آیا این کارکردها سمتگیریهای فرهنگ سیاسی جامعه دانشگاهی را متأثرکرده یا خیر؟»، پرسشی است که تحقیق حاضر به روش آمیخته و در سطح توصیفی- تحلیلی، پاسخ آن را از استادان دانشگاههای هشت کلانشهر کشور به شیوه پیمایشی جویا شدهاست و با تحلیل دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون تاو کندال و همبستگی اسپیرمن، ضمن مشخص نمودن جهت و سطح رابطه دو متغیر تحقیق به این نتیجه دستیافتهاست که سه کارکرد «توسعه قابلیتهای نظارتی، همگرایی ارتباطات اجتماعی و ارزشسازی وایبر و تلگرام» بر شش مؤلفه از هشت مؤلفه فرهنگ سیاسی کاربران دانشگاهی در ایران مؤثر بوده که از این میان، تأثیر این کارکردها بر نقد نظام سیاسی، «متوسط» و تأثیر بر مؤلفههای بیاعتمادی، مطلقگرایی فکری، بیگانهستیزی، افراطگرایی و غالببودن ارزشهای دینی، «ضعیف ولی مثبت» بودهاست و دو مؤلفه رفتارهای فراقانونی و خودمداری، از این کارکردها تأثیری نمیپذیرند
Machine summary:
تأثیر کارکردهای شبکه های اجتماعی بر سمت گیری های فرهنگ سیاسی کاربران دانشگاهی در ایران (مطالعه موردی وایبر و تلگرام ) * مهدی بیگدلو ١* تاریخ دریافت : ١٣٩٦/٩/٥ ناصر هادیان ٢ تاریخ پذیرش : ١٣٩٦/١١/١٢ چکیده ایفای نقش ملموس انواع شبکه های اجتماعی مجازی ، طی سال های اخیر در ایران ، این احساس کلـی را ایجـادکرده کـه بـا افـزایش سـرعت تحـول فنـی ایـن رسـانه هـا، سـرعت تحـول اجتمـاعی نیـز افزایش خواهدیافت چراکه ایفای کارکردهای مختلف ، جایگاهی مناسب بـه ایـن شـبکه هـا در جامعـه ایرانی بخشیده و نادیده گرفتن آنها را به طورتقریبی ناممکن کرده اسـت امـا اینکـه «آیـا ایـن کارکردهـا سمت گیری های فرهنگ سیاسی جامعه دانشگاهی را متأثرکرده یا خیـر؟»، پرسـشی اسـت کـه تحقیـق حاضر به روش آمیخته و در سطح توصیفی - تحلیلـی ، پاسـخ آن را از اسـتادان دانـشگاه هـای هـشت کلان شهر کشور به شیوه پیمایشی جویا شده است و با تحلیل داده های به دست آمده با استفاده از آزمون تاو کندال و همبستگی اسپیرمن ، ضمن مشخص نمودن جهت و سطح رابطه دو متغیر تحقیق بـه ایـن نتیجه دست یافته است که سه کارکرد «توسعه قابلیت هـای نظـارتی ، هـم گرایـی ارتباطـات اجتمـاعی و ارزش سازی وایبر و تلگرام » بر شش مؤلفه از هشت مؤلفه فرهنگ سیاسی کاربران دانشگاهی در ایران مؤثر بوده که از این میان ، تأثیر این کارکردها بر نقد نظام سیاسـی ، «متوسـط » و تـأثیر بـر مؤلفـه هـای بی اعتمادی ، مطلق گرایی فکری ، بیگانه ستیزی ، افراط گرایی و غالب بودن ارزش های دینی ، «ضعیف ولی مثبت » بوده است و دو مؤلفه رفتارهای فراقانونی و خودمداری ، از این کارکردها تأثیری نمی پذیرند .