Abstract:
اینهمانی یکی از اصول اولیه ذهن است و از زمانهای قدیم مورد توجه فلاسفه و منطقدانان بوده است. ارسطو اولین و بزرگ-ترین منطقدانی است که در اثر ماندگار خود به نام ارگانون از اینهمانی سخن به میان آورده است. اما اینکه آیا در منطق ارسطو اینهمانی وجود دارد؟ مراد ارسطو از اینهمانی چیست؟ و از آن چه بهرههایی میبرد؟ آیا وی اینهمانی را به عنوان یک ثابت منطقی معرفی کرده است یا خیر؟ از جمله مسائلی است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.
Machine summary:
" (همان ، ٣٦-b١٥٢٣٥) اينهماني جنسي بـر انـواع يـک جـنس بـه دليـل آن کـه طبق اين اظهار مـيتـوان اينهمـاني را چنـين تعريـف همان يک نوع يا همان يک جنس بر آنها برچسب مي - کرد: اگر دو چيز اينهمان توانسـتندي بـود، آنگـاه يـک خورد و نه بيشتر؛ پس مـراد ارسـطو از بکـار بـردن واژه چيز نميتواند بي از چيزي ديگر برجا باشـد.
اســت کــه ارســطو از اينهمــاني ارائــه داده اســت و ايــن پس هرگاه اينهماني در نوع و جنس باشد همانندي هـم تعريف اشاره ايست بـه اينهمـاني اشـيا زيـرا « يـک چيـز هسـت ؛ امـا هماننـدي مسـتلزم اينهمـاني نيسـت و چنـين نميتواند بي از چيزي ديگر برجا باشد» را ميتـوان بـه - نيست که اگر دو چيز همانند باشند، الزامـا اينهمـان هـم صورت وجودي تعبير کرد.
همچنين از آنجا که در است که آيا چيـزي وجـود دارد کـه بـا وجـود اينهمـان منطق ارسطو تفاوت بين ذاتي و عرضـي مطـرح اسـت و بودن و عددانه يکي بودن ، تضادها را نيز شامل شود؟ از علم به کليات تعلق ميگيرد، نه به اشياء؛ و کليات خـود مفاهيم هستند؛ ممکن است بگوييم که اينهماني ارسـطو مربوط به مفاهيم است ؛ اما اگر بپـذيريم کـه بـراي مثـال نام ها اشاره اي به علم به اشيا است .
اين دوگانگي سـبب سـوي ديگــر پيامـدهاي موضــوعي را کـه مــيخــواهيم ابهام در اصل اينهماني مـيشـود زيـرا اينهمـاني ارسـطو محمولي را بر ان حمل کنيم ؛ زيرا اگر چيزي در هـر دو گاهي نشانه اينهمـاني منطـق جديـد اسـت (=) و گـاهي گروه اينهمان باشد آنگاه محمول بايد به موضـوع تعلـق نشانه رابطه استلزام و هم ارزي يک فرمـول بـا خـود آن بگيرد.