Abstract:
هدف عمدهی این پژوهش بررسی دیدگاههای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان نسبت به وضعیت تحصیلی آنها در دانشگاه آزاد اسلامی است. جامعهی آماری شامل کلیه دانشجویانی که حداقل سه ترم تحصیلی را پشت سر گذاشته مشتمل بر 2044 نفر، در سال تحصیلی 80-79 ، بوده است. گروه نمونه شامل 417 نفر از دانشجویان دانشگاه بوده است. انتخاب آنان بهصورت تصادفی طبقهای بر حسب جنسیت در رشتهی تحصیلی صورت گرفته است. ابزار پژوهش پرسشنامهای محقق ساخته مشتمل بر 28 سوال بسته در مقیاس لیکرت بوده است.
1-دانشجویان معتقدند دانشگاه آزاد اسلامی نتوانسته است آنها را به سطح علمی مورد نظرشان برساند.
2-بین اجرای دقیق مقررات آموزشی و کیفیت تحصیلی رابطهی معناداری وجود دارد.
3-بین پرداخت شهریه و افزایش انگیزهی تحصیلی رابطهی معنیداری وجود ندارد.
Machine summary:
لذا با طرح فرضیههایی ارتباط میان شایستگیهای علمی اساتید، امکانات، قوانین و مقررات، درک متقابل بین استاد و دانشجو، میزان علاقه دانشجویان با کیفیت آموزشی و ارتقای آن بهطور خاص دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان مورد بررسی قرار گرفته و مطابق نوشتار بعدی نتایجی عاید شد.
با توجه به حضور محقق در دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان استاد دروس، مشاهده (باساختار ـ بدون ساختار) نیز از دیگر شیوههایی بوده که کمابیش مورد استفاده قرار گرفته است ضمنا اطلاعاتی نیز بهوسیلهی مصاحبه نامنظم (غیر ساختی) از دانشجویان گردآوری شده که تعدد ابزار باعث افزایش دقت اطلاعات جمعآوری شده، گردیده و مجموعهای قابل اتکا فراهم آمده است.
"/> به مورد آزمایش گذارده شده و نتایج زیر بهدست آمده است: فرضیهی اول: بین سطح علمی استادان و رضایت دانشجویان از تحصیل در رشته مربوطه رابطه وجود دارد<رجوع شود به تصویر صفحه>در سؤالهای یاد شده در این مقاله که به تأثیر سطح علمی استادان بر رضایت تحصیلی دانشجویان پرداخته شده است؛ 440 نفر از 442 نفر، گزینههای زیاد، خیلی زیاد را انتخاب کردهاند.
در دستهای دیگر از محاسبات که در زیر منعکس شده است، محقق به بررسی در خصوص این مطلب که آیا بین رضایت دانشجویان از تحصیل در رشتهی تحصیلیشان و رضایت آنان از سطح علمی استادان رابطهی معناداری وجود دارد یا خیر پرداختند.
همانگونه که مشاهده میشود 339 نفر از 460 نفر عضو نمونه آماری یعنی (74%) از تحصیل در رشته خود رضایت دارند منتها با توجه به ضریب همبستگی بهدستآمده رابطه بین رضایت دانشجویان از تحصیل در رشتهی تحصیلیشان با رضایت آنان از سطح علمی استادان معنادار نیست علیرغم اینکه ضریب بهدست آمده منفی است و تقریبا نشانگر رابطهی معکوسی </رجوع شود به تصویر صفحه> میباشد.