Abstract:
با اسکان تدریجی عشایر این ایالت به ویژه بعد از سیاستهای اسکان اجباری رضاخان در سال-های 1304- 1320ش، روستاهای فراوانی در لرستان شکل گرفت که فعالیت عمده آنها کشاورزی محسوب میشد و در کنار آن دامپروری ثابت یا بدون کوچ نیز شکل گرفت. در میان عشایر یکجانشین، لرستان تعامل و همکاری بیشتری نسبت به روستاییانی دیده میشد که از اول یکجانشین بودند. علت آن حس تعاون و همکاری بود که در دوران کوچروی در میان آنها بود که همان حس را به روستا منتقل کرده بودند. کمک در کاشت و برداشت محصولات کشاوری، همکاری در جهت رفع معضلات روستا، اتحاد در مقابل دشمنان خارج از روستا و کمک به نیازمندان روستا از جمله ویژگیهای روستاییان لرستان بود. مساله اصلی پژوهش حاضر بررسی و تحلیل سیر روستانشینی و تعامل میان روستاییان لرستان زیر نظر بزرگ روستا است. روش این تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده که با استفاده از منابع کتابخانهای و شفاهی صورت گرفته است.
Machine summary:
فرهنگ یکجانشینی، تعامل و مدیریت در روستاهای ایران با تکیه بر ایالت لرستان منصور رهنورد* چکیده با اسکان تدریجی عشایر این ایالت به ویژه بعد از سیاست های اسکان اجباری رضـاخان در سـال هـای ١٣٠٤- ١٣٢٠ش ، روستاهای فراوانی در لرستان شـکل گرفـت کـه فعالیـت عمـده آن هـا کشـاورزی محسوب میشد و در کنار آن دامپروری ثابت یا بدون کوچ نیز شکل گرفت .
جدیدترین نتایج مطالعات و تحقیقات علمی که توسط دیرین شناسان بعـدی و تـازه ترین کشـفیات باستان شناسی که در نقاط مختلف ایران به عمل آمده باز به قدمت شروع کشاورزی و روستانشینی در فلات ایران چند هزار سال افـزوده و همچنـین وضـع کـار و محصـولات کشـاورزی و اوضـاع عمومی روستاها و میزان پیشرفت های جوامع انسانی و یکجانشین را در هزاره هـای قبـل از مـیلاد روشن کرده ، علاوه بر این معلوم داشته که کشاورزی و روستانشینی در فلات ایران خیلی زودتـر از مصر و بین النهرین شروع گشته است (انصافپور، ٢٥٣٥: ٦١).
در ایران ، روستا از قدیمی ترین زمان یک واحد اجتماعی و تشکیلاتی و جایی بوده است که در آن گروه هایی از مـردم روستایی برای همکاری در زمینه های اقتصادی ، اجتمـاعی ، فرهنگـی و سیاسـی گـرد هـم تجمـع یافته اند.
به این ترتیب کدخدا از نظـر قانون گـذاری مـورد تأییـد مـردم ، مالک و دولت است ، ولی در عمل مالک تعیین کننده بود و نظر روستاییان بـه دلیـل عـدم تـوان و قدرت اجتماعی معمولا ملاحضه نمیشد، اما چـون کدخـدا از خـود روسـتاییان بـود، اغلـب مـورد پذیرش مردم روستا بوده و با مقاومت کمی از جانب آن ها روبرو بود.