Abstract:
ذهن خلاق فصیحی، میان اجزای طبیعت و انسان با دخل و تصرفهای صورخیال چون تشبیه، استعاره، کنایه و مجاز، پیوندی نو آفریده است. شاعر با دریافت هوشمندانه از پیرامون خویش و عالم محسوسات برای بیان عواطف و امور انتزاعی، با طی یک فعل و انفعال روانی، به بازسازی و بازآفرینی باورها، اعتقادات، رویدادهای اجتماعی و… با تصاویری بدیع و گاه شگفتانگیز پرداخته است. تصویرسازی و تخیلات فصیحی هروی، آمیختهای از زندگی، آرمانها، اعتقادات مذهبی، باورهای عامیانه، رویدادهای زندگی انسان و دگرگونیهای مختلف طبیعت، اشیا و آمیزهای از تناقضاتی میباشد که نشانگر ماهیت ابهامگونه و چند بُعدی، زبان، دوگانگی، و ذهنیت بشر است. پژوهش حاضر به بررسی ارتباط تنگاتنگ مفاهیمی چون «مدح، مفاخره، تقابل عقل و عشق، آموزههای عرفانی و...»، با صور خیال در دیوان فصیحی هروی اختصاص دارد. تا میزان استفاده شاعر از ابزارهای گوناگون زیباییآفرینی (تشبیه، استعاره، کنایه و…) برای انتقال پیام و تأثیر کلام او آشکار شود. روش کار توصیفی تحلیلی با بهرهگیری از منابع کتابخانهای است. هدف این بررسی، ادراک بهتر، انتقال معانی و شناخت روح هنرمندانه او است.
The natural mindset, the mid-section of nature and mannas, has created a new link using images such as likeness, metaphor, quibble and permission. The poet has a clever reception from his surroundings, To express emotions and mindsets, with a mental interaction, to create beliefs, beliefs, social events, and ... with fresh insights. Fantastic image and mix of life, ideals, events of human life, and various changes-nature, objects, and motifs are not contradictions. Which indicates the multiplicity of language, duality, and subjectivity. The present research is devoted to the relationship between concepts such as "praise, hypocrisy, reason and love, mystical teachings, and so on," ¬ with the inspiration of Phases of Heravi. To the extent that the poet's use of aesthetic tools to convey the message and the effect of the word is clear. The descriptive-analytic method is utilized through library resources. The purpose of this study is to better understand, translate meanings and recognize his artistic spirit.
Machine summary:
زهـــی بـــه رونـــق عـــدل تـــو عـــالم آبـــادان چنـــان کـــه ملـــک دل از مهـــر حیـــدر کـــرار (ق ب ٧٧٧: ٣٨) تصویر تقابل عقل و عشق در گلســـتان جنـــون دســـتان رســـوایی بـــزن عقــل گــو خــار ســر دیــوار نــام و ننــگ بــاش (غ ب ٢٧٩: ١٤٧) وجه شبه از مهم ترین بخش های تشبیه است چون وجه شبه ، چگونگی و وجه جهـان بینـی، نوآوری و یا تقلید شاعر را نشان میدهد و در شناخت سبک شـاعر نیـز مـورد اهمیـت اسـت .
» (داد، ١٣٨٠: ١٢٢) صفت بیاختیاری یکی از نشانه های ذوق هنری والای یک شاعر است ، مانند بیت زیر: شکرســــتان نیازنــــد جگــــر ســــوختگان وای اگـــر لــــذت پــــابوس مگــــس نشناســــند (غ ب ٢٤٦١: ١٣٠) بارش تصویرهای تشبیهی و استعاری، همراه با خلق معـانی تهکمیـه (لـذت پـای بوسـیدن مگس ) از سویی و رابطه مگس با شکر (تصویری واقع گرایانه ) و بیان انتزاعـی ذهـن شـاعر بـا خلق وارونه سازی ارزش های (مگسی که روی شکر مینشیند) یعنی شـکر بـا ارزش را پـابوس مگس بیارزش کردن ، و ایجاد یک معادله و...
بیا شـکفته و شـیرین کـه گـر مـرا باشـد رخ و لب تو جهـان در گـل و شـکر گیـرم (غ ب ٣٠٣٤: ١٦١) در بیت زیر «رخ و لب : مشبه ١ و ٢ / گل و شکر: مشـبه بـه ١ و٢» تشـبیه ملفـوف اسـت ، «شکفته وگل ، شکر وشیرینی، رخ و لب » : مراعات النظیـر، واج آرایـی : «ر، گ ، ی، ا، و» را بـا زیبایی به کار گرفته که شاعر از چندین صنعت بدیعی در یک بیت بهره مند شـده و شـعر را بـا صنعت ابداع آراسته کرده است .