Abstract:
امروزه بینالمللیشدن دانشگاهها و جذب هرچه بیشتر دانشجویان خارجی، به یکی از مهمترین دغدغهها و سیاستهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تبدیل شده است. مقاله حاضر در پی بررسی مهمترین عوامل مؤثر بر انطباق فرهنگیـاجتماعی دانشجویان بینالمللی در ایران است. مطالعه موردی این پژوهش، دانشجویان بینالمللی دانشگاه تهران هستند. دادههای پژوهش با استفاده از روش پیمایش و از طریق پرسشنامه آنلاین و همچنین، به شیوهٔ حضوری در بین دانشجویان خارجی ساکن کوی دانشگاه تهران جمعآوری شده است. رویهمرفته تعداد 284 پرسشنامه تجزیهوتحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان داد که میزان انطباق دانشجویان، با عواملی مانند داشتن همراه (بهعنوانمثال، همسر و فرزند) در طول تحصیل، مدت اقامت در ایران، پذیرفتهشدن از سوی افراد در محیط دانشگاهی و در اجتماع، انتخاب آگاهانه و با انگیزۀ ایران و همچنین، رضایت کلی از زندگی در ایران، بهطور مثبت و معناداری مرتبط است. قابلذکر است که میزان انطباق، با نوع آشنایی پیشین دانشجویان خارجی با ایران، رابطۀ معناداری نداشت. همچنین، نتایج نشان داد که درحالیکه بین ویژگیهای جمعیتشناسیای مانند سن و جنسیت و میزان انطباق بینفرهنگی، رابطه معناداری مشاهده نشد، دانشجویان مقاطع بالاتر و همچنین دانشجویانی که کشور محل تولد آنها نزدیکی فرهنگی بیشتری با ایران داشت، میزان بیشتری از انطباق بینفرهنگی را گزارش کردند.
Machine summary:
تجربههایی را که marginalization Mahmood acculturative stress Poyrazli, Kavanaugh, Baker, Al-Timimi culture-shock Oberg فرد در یک فرهنگ جدید بهدست میآورد، ممکن است سبب ایجاد شوک فرهنگی در فرد شود.
فرهنگیـاجتماعی: مانند روابط بین افراد، تعامل میانگروهی، و ارتباط اجتماعی؛ social skills acquisition Ward and Kennedy behavioral competence culture learning complete insularity Alavi & Mansor Mustapha, Rahman, & Md. Yunus domains of adaptation problems 3.
جنسیت نتایج پژوهشهای پیشین، بیانگر این است که زنان بیش از مردان، در تطابق فرهنگیـاجتماعی خود با دشواری روبهرو میشوند؛ بهعنوان نمونه، براساس نتایج یک مطالعۀ کیفی در میان دانشجویان بینالمللی دانشگاه اورگان غربی، مردان در مقایسه با زنان، هنگام رویارویی با فرهنگ جدید، اعتمادبهنفس بیشتری داشته و آسانتر خود را با شرایط جدید تطبیق میدهند Spicer Western Oregon University (ویلسون، 2011).
Koh & Bell Ward & Searle Hammer, Wiseman, Rasmussen & Bruschke Rajapaksa and Dundes مطالعۀ دیگری در مورد دانشجویان و دانشآموختگان بینالمللی نشان میدهد که افزایش ارتباط و همفکری میان دانشجویان بینالمللی و دانشجویان آمریکایی (کشور میزبان) سبب شده است که فرایند تطابق فرهنگیـاجتماعی با سهولت بیشتری اتفاق بیفتد.
کمک و همراهی دوستان داشتن یک دوست و همراه در طول مدت اقامت، یکی دیگر از مؤلفههای مؤثر بر تطابق فرهنگیـاجتماعی است که در پژوهشهای انجامشده به آن اشاره شده است؛ بهعنوان نمونه، مطالعه در مورد دانشجویان بینالمللی در کشور نیوزیلند نشان میدهد که داشتن درک بهتر و آگاهی کامل از فرهنگ کشور میزبان، موجب میشود که مشکلات و پیامدهای ناشی از فرایند تطابق فرهنگی با کشور میزبان کمتر شود.