Abstract:
در این پژوهش، محققان به بررسی نگرش دانشجویان دانشجو معلمان به برابری شغلی پرداختهاند. جامعهی آماری شامل، همه دانشجویان پذیرفتهشده پردیس فرهنگیان شهرستان سنندج ورودی های 1392 تا 1395 بود. رویکرد پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده و جهت انتخاب نمونه معرف، از روش نمونهگیری طبقه ای تصادفی متناسب با حجم استفاده شد. به کمک جدول مورگان حجم نمونهای به تعداد 285 نفر بهعنوان مشارکتکننده موردبررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد سنجش ادراک برابری (وندرلیک[1]،1999) که شامل 8 مولفه اصلی و 38 گویه است که به کمک تحلیل عاملی تاییدی مورد تائید قرار گرفت. نتایج نشان داد که معلمان، نگرش مطلوبی نسبت به برابری شغلی در بدو ورود به این سازمان نداشتند و هم چنین تفاوت معنیداری بین نگرش چهار دوره تحصیلی مورد توجه از معلمان استخدام شده نسبت به مولفههای اصلی شامل: پیشبینی، شانس به انجام حرفه، بازخورد و تجدیدنظر، ثبات، انعطافپذیری سوالها، رفتار مجریان، ارتباطات دوطرفه و محتوای تخصصی سوالات وجود دارد. درنهایت، تفاوت معنیداری مبنی بر دیدگاه متفاوت نسبت به جنسیت دانشجو معلمان و فرصتهای برابر شغلی برای آنها مشاهده نشد.
Machine summary:
بحث و نتیجه گیری بحث برابری و به نوعی ادراک کارکنان از نابرابری در هرکدام از مراحل کاری مساله ای مهم و قابل توجه است ، موارد بسیاری در جریان برابری و نابرابری در سازمان های مختلف مورد ارزیابی و ادراک کارکنان قرار میگیرند؛ تمامی این موارد در همه ی مراحل شغلی میتوانند نوعی ادراک در کارکنان نسبت به شکل گیری و ادراک برابری و نابرابری در کارکنان ایجاد کنند؛ ازجمله ی این موارد برای افرادی که در حال ورود به یک سازمان هستند و میتوانند ارزیابی از شرایط ورودی خود نسبت به شانس برابر یا نابرابر داشته باشند، میتوان به مؤلفه های پیش بینی، شانس به انجام حرفه ، بازخورد و تجدیدنظر، ثبات ، انعطاف پذیری سؤال ها، رفتار مجریان ، ارتباطات دوطرفه و محتوای تخصصی سؤالات در بدو ورود و گزینش افراد اشاره کرد؛ که این ادعا هم در این پژوهش و هم در موارد مشابه ای همچون (١٩٨٤ ,Senizek Tiler )، (١٩٨١,Nhuren)، (١٩٩٣,Skaler)، تئوری برابری و تئوری انصاف (٢٠٠١,Folger)، مورد تأیید مجدد، قرار گرفت که این بحث گویای این مساله است که محققان آتی میتوانند مؤلفه های نام برده را جهت سنجش ادراک به برابری افراد موردتوجه قرار دهند.