Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی جهت گیری هدف شغلی در ارتباط بین سلامت سازمانی مدرسه و تعهد شغلی نمونه ای از معلمان صورت گرفت. پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش را کلیه معلمان تمامی مقاطع تحصیلی در شهرستان اشکذر در سال تحصیلی 94-93 تشکیل می دادند. 302 نفر از این معلمان با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های جهت گیری هدف شغلی، سلامت سازمانی مدرسه و تعهد معلم پاسخ دادند. آلفای کرونباخ پرسشنامه های سلامت سازمانی و تعهد معلم به ترتیب 94/0 و 84/0 و پرسشنامه جهت گیری هدف شغلی به ترتیب برای زیرمقیاس های جهت گیری هدف یادگیری، گرایشی و اجتنابی 92/0، 88/0، و 85/0 بود. در نهایت، داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تمامی متغیرها به غیر از جهت گیری هدف یادگیری و اجتناب، با یکدیگر همبستگی معنی دار مثبت دارند. همچنین جهت گیری هدف شغلی یک نقش میانجی بین سلامت سازمانی مدرسه و تعهد شغلی معلم ایفا می کند و مدل مفروض در پژوهش حاضر از برازش خوبی برخوردار است. به عبارتی دیگر، می توان نتیجه گرفت که که سلامت سازمانی مدرسه، بستر مناسبی برای همه معلمان با هر سه جهت گیری هدف شغلی فراهم می آورد تا تعهد بالایی نسبت به کار خود داشته باشند.
Machine summary:
بنابراین ، در نهایت می توان گفت که مدرسه ای که از سلامت سازمانی بالایی برخوردار باشد می تواند بستر مناسبی را برای معلمان دارای هر سه جهت گیری هدف شغلی فراهم آورد تا عملکرد بهتری در مدرسه داشته باشند.
پژوهش حاضر با در نظر گرفتن این موضوع به بررسی نقش میانجی جهت گیری هدف شغلی در ارتباط بین سلامت سازمانی مدرسه و تعهد شغلی نمونه ای از معلمان دوره ابتدایی (مدل پیش فرض ارائه شده در شکل ١) می پردازد.
به طور کلی، بر اساس تبیین های ارائه شده در بالا می توان گفت که سلامت سازمانی بستری را فراهم می کند که حتی افراد دارای جهت گیری هدف اجتنابی نیز برای اینکه به خاطر آن ها جهت گیری کلی سازمان دچار مشکل نشود و از ارزیابی دیگران مصون بمانند، تعهد شغلی خود را حفظ می کنند.
به طور کلی، بر اساس نظریه تبادل اجتماعی ١، حمایت سازمانی ادراک شده و 2 پیمان روانشناختی می توان گفت که یک مدرسه دارای سلامت سازمانی بالا بستر لازم را برای عملکرد بهتر معلمانی با هرگونه جهت گیری هدف شغلی فراهم می کند ( Hoy, Tarter p٢١ ,١٩٩١ ,Kottkamp).
بنابراین به این دلیل ، مدرسه دارای سلامت سازمانی بالا، بیشتر می تواند به معلمان دارای جهت گیری هدف یادگیری برای رسیدن به اهداف شغلی خود جولان دهد.
به طور کلی، بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که سلامت سازمانی مدرسه شرایطی را برای معلمان ایجاد می کند که فارغ از هر نوع جهت گیری هدف شغلی که داشته باشند، تعهد شغلی بالای خود را حفظ کنند.