Abstract:
باعنایت به اینکه نقش مدیران در سازمان ها و مجموعه های مختلف علی الخصوص نظام های آموزشی که خلاقیت و نوآوری از ضروریات و عوامل اصلی این نظام است بسیار مهم و حساس می باشد زیرا که مدیر می تواند توانایی خلاقیت و حل خلاقانه مسائل و مشکلات را در افراد ایجاد، ترویج و تشویق کند و یا رفتار و عملکرد او می تواند مانع این امر حیاتی می شود هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین جو سازمانی و روش حل مساله مدیران در آموزش و پرورش شهر تهران به منظور ارائه الگوی مناسب مدیریتی است . جامعه آماری شامل تمامی مدیران مدارس متوسطه دخترانه 22 گانه آموزش و پرورش شهر تهران است که تعداد آن 85 نفر است از این جامعه تعداد 304 نفر پرسشنامه به صورت کامل پاسخ دادند که به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند ابراز پژوهش پرسشنامه است و نتایج حاصل از روش رگرسیون چند متغیری خطی نشان داد که بین جو سازمانی و روش حل مساله مدیران رابطه وجود دارد.
Machine summary:
جامعه آماری شامل تمامی مدیران مدارس متوسطه دخترانه ٢٢ گانه آموزش و پرورش شهر تهران است که تعداد آن ٨٥ نفر است از این جامعه تعداد ٣٠٤ نفر پرسشنامه به صورت کامل پاسخ دادند که به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند ابراز پژوهش پرسشنامه است و نتایج حاصل از روش رگرسیون چند متغیری خطی نشان داد که بین جو سازمانی و روش حل مساله مدیران رابطه وجود دارد .
در حقیق باشتاب روزافزون تحولات و دگرگونیها در دنیای کنونی در عصر تحولات و ارتباطات است و به هر دلیل بی ثباتی و تغییر پذیری و نیز غیر قابل پیش بینی بودن این تغییرات است ، آنچه که کشورهای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه را در جهت افزایش بهره وری و پیشرفت و ترقی آنها مدد میرساند همانا استفاده از فرصتها در رقابت با سایر کشورهاست و این امر میسر نمی گردد مگر با درایت و خلاقیت مدیران و نیز تاثیر مدیران در پرورش خلاقیت کارکنان که با کمک یکدیگر در جهت رشد و بالندگی سازمان خود و در نتیجه جامعه بکوشند (کیدوزی و حسینی دولت آبادی ، ١٣٩٤).
در آموزش و پرورش مدیریت مدرسه را مهمتری عامل تغییر و نوـوری ر امر آموزش و پرورش می دانند ، زیرا امر تدریس و یادگیری که محور تمامی فعالیت های آموزش و پرورش است به گونه عمده در مدرسه صورت می گیرد بنابراین با عنایت به اینکه نقش مدیران در سازمان ها و مجموعه های مختلف علی الخصوص نظام های آموزشی که خلاقیت و نوآوری از ضروریات و عوامل اصلی این نظام است بسیار مهم و حساس می باشد زیرا که مدیر می تواند توانایی خلاقیت و حل خلاقانه مسائل و مشکلات را در افراد ایجاد، ترویج و تشویق کند و یا رفتار و عملکرد او می تواند مانع این امر حیاتی می شود .