Abstract:
هدف از انجام این پژوهش "آسیبشناسی وضعیت آموزش و برنامه درسی پیش از دبستان در ایران " است. این پژوهش در قالب رویکرد کیفی و به روش پدیدار نگاری انجامشده است. جامعه هدف در این پژوهش عبارتاند از کلیه مراکز پیشدبستانی که از این تعداد 15 مرکز پیشدبستانی از استانهای تهران، البرز و کهگیلویه و بویراحمد به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده که محقق از طریق آن برای شناسایی آسیبها و مشکلات دوره پیش از پیش از دبستان به جمعآوری اطلاعات از مربیان و مدیران اقدام نموده است. یافتههای پژوهش نشان داد که مهمترین آسیبهای موجود دوره پیش از دبستان، مربوط به مدیریت کلان پیش از دبستان، برنامه درسی دوره پیش از دبستان، نیروی انسانی پیش از دبستان، وضعیت حقوقی پیش از دبستان و آسیبهای مربوط به محیط خانواده و والدین بوده است که هرکدام از این آسیبهای کلان خود نیز به زیر مقولههایی تقسیمشدهاند که در ادامه به آن پرداختهشده است.
Machine summary:
١- يکپارچه نبودن مديريت و واگذاري اين دوره به ارگان هاي مختلف (آموزش وپرورش ، بهزيستي، کانون پرورش فکري کودکان ، شهرداري، وزارت ارشاد، سپاه : بر اساس کدگذاري اطلاع رسان هاي شماره ١،٢،٥،٨،١٠،١٢،١٣ در مورد يکپارچه نبودن مديريت و چند متولي بودن اين دوره اظهارنظر نموده اند: اطلاع رسان شماره ٨ معتقد بود که : يکي ديگر از مشکلات مديريت دوره پيش از دبستان عدم متولي ثابت و مشخص است چون هرکدام از ارگان ها براي خود سازوکار و محتواي مشخصي دارند که کار را براي مربيان و اوليا سخت ميکنند.
آسيب هاي مربوط به نيروي انساني ١-کمبود نيروي انساني متخصص و ماهر درزمينه ٔ ء پيش از دبستان : اطلاع رسان شماره ١٠ معتقد بود که : يکي از بزرگ ترين مشکلاتي که در پيش دبستاني وجود دارد دخالت آموزش وپرورش است که نيروي متخصص و برنامه ريز ندارد بلکه کودکان را به عنوان موش آزمايشگاهي در نظر ميگيرد و هرسال يک برنامه روي آن ها اجرا ميکند و بعد از مدتي متوجه اشتباه ميشود و سپس آن برنامه رو حذف مي کند.
Arts enrichment and preschool emotions for low-income children at risk, Early Childhood Research Quarterly, 28, 337-346.
), Psychological perspectives in early childhood education.
Persistent effects of early childhood education on high-risk children and their mothers.