Abstract:
با توجه به اهمیت اختلالات یادگیری و لزوم ارائه مداخلاتی برای بهبود این اختلالات بهمنظور پیشگیری از مشکلات بعدی، هدف پژوهش حاضر این بود که با استفاده از روش پژوهش فراتحلیل میزان تاثیر راهبردهای فراشناختی بر عملکرد یادگیری دانشآموزان با اختلالات یادگیری را در پژوهشهای انجام شده مشخص کند. این پژوهش با استفاده از تکنیک فراتحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر مداخلات راهبردهای فراشناختی را مشخص کرد. به این منظور از بین 12 پژوهش، 9 پژوهش که از لحاظ روششناختی موردقبول بوده انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار پژوهش چکلیست فراتحلیل بود. یافتههای پژوهش نشان داد، میانگین اندازه اثر ترکیبی راهبردهای فراشناختی بر عملکرد یادگیری دانشآموزان با اختلالات یادگیری در مدل ثابت 82/0 و میانگین اندازه اثر ترکیبی در مدل تصادفی 81/0 است که هر دو در سطح 95 درصد معنادار میباشند.
Machine summary:
٢. ترانجيت کايور، تيهال کوهلي و باتاني دوي ٢ (٢٠٠٨) در پژوهش خود روي ٤٠ دانش آموز سوم ابتدايي، تحت عنوان «تأثير راهبردهاي مختلف آموزشي براي افزايش يادگيري مهارت هاي رياضي در کودکان داراي اختلال » به اين نتيجه دست يافتند که همه ي راهبردهاي به کار گرفته شده توسط آنان از جمله استفاده از چندرسانه ايها، به کارگيري 1.
در واقع اين پژوهش با استفاده از روش فراتحليل در پي پاسخگويي به اين سؤال است که تأثير راهبردهاي فراشناختي بر عملکرد يادگيري دانش آموزان با اختلالات يادگيري در کشور تا چه ميزان است ؟ با توجه به اين که بخش چشم گيري از مراجعه کنندگان به کلينيک هاي روان شناختي کودکان مبتلا به اختلالات يادگيري هستند و همچنين با توجه به هزينه هاي درماني که براي والدين در بر دارد، ضرورت اين تحقيق بيش از پيش نمايان ميشود.
با توجه به مطالب بالا، پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از روش فراتحليل ، ميزان تأثير راهبردهاي فراشناختي بر عملکرد يادگيري دانش آموزان با اختلالات يادگيري را مورد بررسي قرار دهد.
فراتحليل حاضر بر آن است که با بررسي نتايج حاصل از پژوهش هاي مختلف در کنار هم به يک نتيجه کلي در زمينه ميزان تأثير راهبردهاي فراشناختي بر عملکرد يادگيري دانش آموزان با اختلالات يادگيري برسد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحليل سؤال پژوهش : آموزش راهبردهاي فراشناختي تا چه اندازه بر عملکرد يادگيري دانش آموزان داراي اختلالات يادگيري مؤثر است ؟ براي تحليل آماري اين سؤال از روش ترکيب اندازه هاي اثر استفاده شد.
). Educating Children With Learning Disabilities, Selected Readings.