Abstract:
طبیعت کلیت و مظهر تجلی وجود است مقام خاص و مقدسی دارد در باغ و در آن همه چیز در حال نظم و تعادل قراردارد در باغ طبیعت از پیش اندیشیده شده، رابطه انسان و طبیعت را در نهایت هماهنگی نشان میدهد. باغ به کمک اشکال منظم هندسی رابطه میان طبیعت و دنیای درون به تصویر میکشد. دراین میان معماری منظرایرانی مفهوم عرفانی و مذهبی طبیعت و نظم جهانی را منعکس و مفاهیم فضاها را مطرح میکند معماری منظر ایرانی آن فضای سبز و منظم در واقع الگویی ابتدایی و قدیمی است که پیچیدهترین نیازهای انسان را برآورده میکند و علایم بیرونی و قابل رویت از شکوهی درونی و غیر قابل رویت ر ا عرضه میکند و نظم و معنایی ابدی درتلاطم بحران دنیوی زندگی جاودانی علی رغم آرامش و هیاهو را وعده میدهد.
این مقاله با هدف تحلیل نظامهای ساختاری و شکلی حاکم بر معماری منظر ایرانی و بسط و توسعه فرآیند تاثیرپذیری ساختار شکلی و مفهومی معماری منظر در ایران از مفاهیم مذهبی و غالب ادیان توحیدی ایران شامل زرتشت و اسلام، به منظور ارتقاء کیفی مصادیق معماری منظر تنظیم گشته است. روش تحقیق از نوع تحلیلی- توصیفی و انتخاب پنج نمونه موردی از مصادیق باغهای ایرانی و روش جمع آوری اطلاعات از نوع کتابخانهای و میدانی توسط مشاهده نمونههای باقی مانده از مناظر ایرانی از دوره زرتشت و اسلامی میباشد. پس از تجزیه و تحلیل نظامهای ساختاری و شکلی حاکم بر معماری مناظر ایرانی در نهایت چنین نتیجه میشود که کیفیت تاثیرپذیری محیط مصنوع زیست بشر از مفاهیم مذهبی، به دلیل غنای آموزههای هر مسلک توحیدی و تاثیر شگرفی که این تاثیر پذیری میتواند بر افزایش کیفیت محیطی بگذارد، ضرورت بررسی پژوهشی این جستار را به منظور تعیین فاکتورها و عواملی که توجه به آنها میتواند سبب ارتقای کیفی محیط در طرحها و پروژههای دوران حاضر گردد، مشخص مینماید.
Nature is the source and a symbol of existence. It is a sacred being in which all the organs are in order and balance. In gardens, our relation with the nature is in extreme. Meanwhile, Iranian landscape architecture and the gardens particularly crystallize the mystical balance of the world. This landscape design is in fact an old primary pattern to provide the human being with his complicated wills. It reflects the hidden aspects of an unvisual splendor which ends in peaces and complacency. The scope of this article is to analyze the structural and formal systems in Iranian landscape architecture in order to achieve a better understanding of the relationships between the ethical concepts and the formation of the Persian green space design. Herein, the ethical believes of the main two religions of Iran (Zoroaster and Islam) are of a greater importance. Considering these relations between the ethics and architectural design could indeed increase the quality of sensible green spaces in the context of Islamic cities. The research method of this article is analytical and descriptive. The contents rely heavily on three bases: 1) the information provided by observational methods during several inspections of the old Persian gardens before and after Islam (as a part of the authors` field work) 2) The consultancy of leading experts on landscape design and Iranian ethical architecture specialists from the University of Tarbiat Modares in Tehran. 3) Historical documents and travel accounts concerning the traditional design techniques and the architectural heritage of the Iranian region. The results show that the affection from different ethical concepts could increase the quality of design conformed to the country`s religious thoughts. And this could indeed provide a better condition for the survival of our landscape design.