Abstract:
این پژوهش با هدف الگویابی تعالی مدیریت دانش راهبردی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام گردید. جهت دستیابی به این هدف پژوهشگر از روش کیفی و کمی بهره برده است. لذا پژوهش از نظر نوع روش، پژوهشی آمیخته است. این تحقیق بر اساس نحوه گردآوری و ماهیت داده ها، تحقیق اکتشافی- توصیفی (پس رویدادی) است. همچنین این پژوهشاز نظر هدف توسعه ای- کاربردی می باشد. در روش کیفی با استفاده از فن دلفی فازی و در 10 مرحله به طراحی الگوی سرآمدی مدیریت دانش استراتژیک میپردازد. جامعه آماری روش کیفی،30 تن از خبرگان دانشگاهی و صنعتو جامعه آماری روش کمی را 521 نفر از کارکنان دانشی (صاحبان فرآیند، تیم مدیریت دانش، تسهیل کنندگان دانش، گروه راهبری) شرکت فولاد مبارکه تشکیل می دهند، که به کمک فرمول کوکران 221 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. اعتبار داده های روش کیفی با استفاده از روش اعتباریابی نیومن تایید گردید و پایایی و روایی روش کمی نیز به ترتیب با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عالی تاییدی محاسبه و تایید شد. در بخش کیفی تحلیل داده ها با استفاده از فن دلفی فازی و در بخش کمیدادههای جمعآوری شده به کمک نرمافزارهای SPSS و LISREL مورد سنجش قرار گرفت. یافتهها: در نهایت، الگوی سرآمدی مدیریت دانش استراتژیک (SKMEM) در سه مولفه (راهبرد، فرایند، نتایج) ، 13 معیار و 80 زیرمعیار و با امتیاز 6170 به عنوان مدلی پیشنهادی جهت سرآمدی شرکت فولاد مبارکه اصفهان ارائه شده است. تا بدینوسیله سازمان بتواند ضمن تحلیل وضعیت دانشی خود اقدام به ارائه طرحها و اقدامات بهبود نمایند و مسیر سرآمدی را طی نماید. همچنین، نتایج تحلیل کمی نشان داد که، شرکت فولاد مبارکه 4478 امتیاز را از الگوی سرآمدی مدیریت دانش راهبردی کسب نموده است. که این نتیجه شکاف 1692 امتیازی را نشان می دهد.
Machine summary:
در نهایت ، الگوی سرآمدی مدیریت دانش راهبردی (SKMEM ) در سه مؤلفه (راهبرد، فرایند، نتایج )، ١٣ معیار و ٨٠ زیرمعیار و با امتیاز ٦١٧٠ به عنوان الگویی پیشنهادی به منظور سرآمدی شرکت فولاد مبارکه اصفهان ارائه شده است تا بدین وسیله سازمان بتواند ضمن تحلیل وضعیت دانشی خود به ارائه طرحها و اقدامات بهبود اقدام ، و مسیر سرآمدی را طی کند.
در مرحله دوم ضمن اعمال تغییرات لازم در معیارها، پرسشنامه دوم تهیه شد و همراه با نظر قبلی هر فرد و میزان اختلاف آنها با دیدگاه دیگر خبرگان ، نظرسنجی در مورد ٢٨ معیار صورت گرفت که بیشترین میزان موافقت خبرگان (بیش از ٧٠ درصد) را معیارهای زیر به دست آورد: راهبردها: رهبری آموزش و توسعه ، رهبری منابع انسانی (سرمایه فکری)، رهبری اخلاقی و معنوی، راهبرد مسئولیتهای اجتماعی فرایندها: به کارگیری فناوریهای تولید و گسترش دانش برای ایجاد مخزن دانش ، ایجاد جو سازمانی مناسب مدیریت دانش راهبردی نتایج : نتایج فردی دانش ، نتایج سازمانی دانش ، نتایج اجتماعی دانش با توجه به اینکه در پرسشنامه دوم نیز علاوه بر سؤالات بسته ، دیدگاه خبرگان در قالب سؤال باز نیز گرفته شد، پس از پالایش نظرها و با مشورت استادان راهنما و مشاور، این معیارها برای ادامه مرحله سوم نظرسنجی اضافه شد: نهادینه سازی اخلاق در سازمان ، تعالی عملیات ، توسعه روابط با ذینفعان و ملاحظات فیزیکی.