Abstract:
پژوهش حاضر که به بررسی نظرات دو مستشرق معاصر _ هاینس هالم و اندرو جی نیومن _ درمورد حکومت اسلامی در ایران پس از انقلاب اسلامی اختصاص یافته است نظرات ایشان از دو کتاب هالم با عنوان تشیع و اسلام شیعی: از دین تا انقلاب و کتاب دوره شکلگیری تشیع دوازده امامی نیومن بیان شده و آنها را ارزیابی، تحلیل و نقد نموده است. در این موضوع، بررسی موردی این دو مستشرق (هالم و نیومن) به شیوه این پژوهش قبلا انجام نشده و به دلیل اینکه موضوع مورد پژوهش در این تحقیق یعنی حکومت اسلامی و ولایت فقیه؛ اساس شکلگیری حکومت و نظام اسلامی در ایران تلقی میشود، ضرورت طرح بحث و تحقیق دارد. این پژوهش به شیوه توصیفی _ تحلیلی به تحقیق پرداخته و به وسیله فیش برداری و تحقیق کتابخانهای به گردآوری داده پرداخته است. نتیجه حاصل از این تحقیق اینکه حکومت اسلامی ایران پس از انقلاب 1979، بر اساس عقیده به غیبت امام علیه السّلام مجوز الهی مشروعیت خود را از احادیث علیه السّلام گرفته است. در این زمینه، هر دو مستشرق از جهتی (هالم با باطل بودن غیبت و درنتیجه باطل بودن حکومت اسلامی و نیومن با قبول غیبت اما رد اجازه ائمه گرفته است. در این زمینه، هر دو مستشرق از جهتی (هالم با باطل بودن غیبت و درنتیجه باطل در این احادیث برای جانشین شدن غیرمعصوم به جای معصوم و تشکیل حکومت اسلامی که حق ائمه گرفته است. در این زمینه، هر دو مستشرق از جهتی (هالم با باطل بودن غیبت و درنتیجه باطل است)، آشکارا یا تلویحی مخالفت خود را با حکومت اسلامی ایران و ولایت فقیه پس از انقلاب اسلامی بیان کردهاند.
Machine summary:
بررسی و نقد دیدگاه هاینس هالم و آندره جی نیومن پیرامون حکومت اسلامی در زمان غیبت با ولایت نایب عام امام معصوم( (ولایت فقیه) اصغر فروغی ابری 1 ندا بدیعیانفرد 2 چکیده پژوهش حاضر که به بررسی نظرات دو مستشرق معاصر _ هاینس هالم و اندرو جی نیومن _ درمورد حکومت اسلامی در ایران پس از انقلاب اسلامی اختصاص یافته است نظرات ایشان از دو کتاب هالم با عنوان تشیع و اسلام شیعی: از دین تا انقلاب و کتاب دوره شکلگیری تشیع دوازده امامی نیومن بیان شده و آنها را ارزیابی، تحلیل و نقد نموده است.
جالب آنکه نیومن که در قسمتی از کتاب دوره شکلگیری تشیع دوازده امامی به طور تلویحی وجود و غیبت امام معصوم؟ع؟ را مورد تردید قرار داده است؛ در مورد حکومت اسلامی در زمان غیبت با ارائه دلایل دینی و تحلیل محتوای احادیث به این نتیجه میرسد که امام؟ع؟ اجازه تشکیل حکومت توسط غیرمعصوم نداده است.
از این رو نظرات هالم درباره عملکرد علمای شیعه در دوره غیبت مورد بررسی قرار گرفته میشود که عبارتند از: علما و فقهای شیعه به مرور زمان حقوق ویژه امام _ شامل: اجرای حدود چنانکه در قرآن مطرح شده است، امامت نماز جمعه، جمعآوری وجوه شرعی، صدور حکم جهاد _ که در زمان غیبت امام ساقط شمرده میشود زیرا این حقوق را فقط امام معصوم میتواند به نحوی شایسته اعمال کند _ را یکی پس از دیگری به خود اختصاص دادهاند.