Abstract:
ظهور شبکههای اجتماعی مجازی در اشکال و ظرفیتهای گوناگون در دهه اخیر جلوه گستردهای از تاثیرگذاری عصر اطلاعات را در جامعه ایرانی نمایان ساخته و شبکههایی چون لاین، واتسآپ، وایبر، تلگرام، اینستاگرام و... بر بستر گوشیهای همراه به ابزار همگانی برای دسترسی به اطلاعات برای اقشار مختلف از جمله استادان دانشگاهها تبدیل شدهاند. تحقیق حاضر با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی و به شکل پیمایشی به بررسی نظرات جامعه نمونه تحقیق شامل 182 نفر از استادان دانشگاههای هشت کلانشهر کشور در خصوص رابطه فعالیت آنان در تلگرام با فرهنگ سیاسیشان میپردازد. تحلیل دادههای پرسشنامه با استفاده از آزمون تاو کندال این نتیجه را در پی داشت که علاوه بر اینکه سئوالات زمینهای تحقیق شامل جنسیت و رشته تحصیلی با یکی از مولفههای فرهنگ سیاسی (نقد نظام سیاسی) ارتباط دارد، فعالیت در تلگرام با گرایشهای خودمداری، نقد نظام سیاسی، بیگانهستیزی، بیاعتمادی فرهنگ سیاسی استادان مرتبط بوده است و با گرایشهای مطلقگرایی، رفتارهای فراقانونی، افراطگرایی و برتری ارزشهای دینی فرهنگ سیاسیشان رابطهای ندارد.
The emergence of virtual social networks in various forms and capacities in the last decade has exposed a wide variety of influences of the information age in Iranian society and networks such as Line, WhatsApp, Viber, Telegram, Instagram and ... on the mobile platform for the public to access Information for various classes has turned into university professors. The present study uses a descriptive-analytical method to survey the views of the sample population of the research, including 182 professors from eight universities in the country regarding their relationship with the political culture of the telegraph. The analysis of the data of the questionnaire using the Kualdol Tavan test led to the conclusion that the activity in the telegram was related to self-rule tendencies, critique of the political system, alienation, distrust of the political culture of the professors, and with the tendencies of absolutism, extra-judicial behavior, extremism and the superiority of the religious values of their political culture. There is no relation
Machine summary:
برای دستیابی به این هدف مفهوم فعالیت در شبکه های اجتماعی مجازی (تلگرام ) با شاخص های مدت آشنایی با تلگرام ، تعداد کانال هـای تلگرامـی و تعـداد گـروه هـای تلگرامی و فرهنگ سیاسی نیز با هشت گرایش مطلق گرایی فکـری، نقـد نظـام سیاسـی، بیاعتمادی، بیگانه ستیزی، رفتارهای فراقانونی، خودمداری، افراط گرایـی و غالـب بـودن ارزش های دینی تعریف شده اند تا با گردآوری پیمایشی نظرات جامعـه آمـاری، فرضـیه تحقیق با این مضمون که از بـین گـرایش هـای فرهنـگ سیاسـی اسـتادان دانشـگاه هـا، بیاعتمادی بیشترین رابطه را با فعالیت آنان در تلگرام دارد مورد آزمون قرار گیرد.
167 182, Ordinal byKendall's tau- Ordinal b N of Valid Cases از آنجایی که در جدول اندازیگیری متقارن سطح معنیداری کمتر از ٠/٠٥ است فرض صفر رد میشود؛ به این معنی که تعداد کانال های تلگرامی استادان با نقـد آنـان از نظـام سیاسی ارتباط معنیداری دارد و از آنجایی کـه ارزش ضـریب کنـدال مثبـت اسـت بـا افزایش تعداد کانال های تلگرامی میزان نقد استادان دانشگاه ها از نظـام سیاسـی افـزایش مییابد.
142182, Ordinal by Kendall's Ordinal tau-b N of Valid Cases از آنجایی که در جدول اندازیگیری متقارن سطح معنیداری کمتر از ٠/٠٥ است فرض صفر رد میشود؛ به این معنی که بین تعداد کانال های تلگرامـی اسـتادان بـا خودمـداری آنان رابطه وجود دارد و با توجه به اینکه ارزش ضریب کندال منفی است افزایش تعداد کانال های تلگرامی مورد استفاده استادان باعث کاهش خودمداری آنان میشود.