Abstract:
مسئولیت اجتماعی بنگاهها یکی از موضوعات مهم مورد توجه در سالهای اخیر بوده است تا جایی که سازمانهای بین المللی استانداردهایی را در این زمینه ارائه نموده اند.
امروزه یکی از مهم ترین موضوعات در مدیریت، مسئولیت اجتماعی بنگاهها و شرکتها CSR میباشد. مسئولیت اجتماعی بنگاه به معنای الزام به پاسخگویی گروههای ذینفع خارجی است. صاحب نظران مختلف از جمله وود، میچل، لاولی، سالوسکی، زولچ، کارول و لانتوس در سالهای اخیر به بررسی مباحث مسئولیت اجتماعی پرداخته اند. هدف اصلی این پژوهش نیز بررسی ابعاد و وضعیت کلی مسئولیت پذیری اجتماعی بر اساس هرم چهار بعدی کارول و تعاریف مفهومی سالوسکی ، زولچ و لانتوس در میان 215 نفر از مدیران دانشگاههای آزاد اسلامی و شعب بانک پارسیان واقع در شهر تهران خصوصا در پایبندی به ابعاد اخلاقی و دینی بر اساس روش پیمایشی و استفاده از پرسشنامه است. با عنایت به نتایج حاصله جهت گیریهای دینی، ارزشی و اخلاقی بنگاههای تحت مطالعه در سطح متوسط رو به بالا است. بر اساس اطلاعات مأخوذه در بعد اقتصادی و شرکت استراتژیک 87 % از مدیران کسب سود و افزایش سرمایه را به عنوان مسئولیت اولیه و اصلی ترین هدف برای یک بنگاه اقتصادی و انتفاعی دانسته اند . در بعد قانونی و حقوقی مسئولیت اجتماعی نیز بیش از نیمی از مدیران سازمانها ( 57%) ملزم به رعایت قوانین و مقررات و حدود 70% آنان ملزم به رعایت شئونات اخلاقی هستند. نتایج به دست آمده پژوهش در بعد بشر دوستانه، مسئولیت اجتماعی را در سطح مثبت و قابل قبول ارزیابی نموده است. آزمون فرضیات تحقیق نشان داد: 1- رابطه مثبت و معنی داری میان جهت گیریهای دینی و اخلاقی بنگاههای اقتصادی مورد مطالعه و مسئولیت اجتماعی آنها وجود دارد. (35/0 r=) 2- رابطه مثبت و معنی داری میان تقید و التزام عملی مدیران بنگاههای اقتصادی مورد مطالعه به اخلاق، اصول و فرایض دینی و مسئولیت اجتماعی آنها وجود دارد. (54/0 r=) 3- رابطه مثبت و معنی داری میان جهت گیریهای دینی و اخلاقی بنگاههای اقتصادی تحت مطالعه و اثربخشی سازمانی آنان وجود دارد. (44/0 r=) 4- رابطه مثبت و معنی داری میان مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی تحت مطالعه و اثربخشی سازمانی آنها وجود دارد. (55/0 r=).
Machine summary:
تبيين جامعه شناختي مسئوليت اجتماعي بنگاه هاي اقتصادي- انتفاعي براساس هنجارهاي اخلاقي و ديني (مورد مطالعه : مديران دانشگاه آزاد اسلامي و بانک پارسيان در شهر تهران ) يونس نوربخش ١، مصطفي اکبريان 2 تاريخ دريافت : ١٣٩٦/١١/٢١ تاريخ پذيرش : ١٣٩٦/١٢/١٨ چکيده مسئوليت اجتماعي بنگاه ها يکي از موضوعات مهم مورد توجه در سال هاي اخير بوده است تا جايي که سازمان هاي بين المللي استانداردهايي را در اين زمينه ارائه نموده اند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Social Responsibility 2 ISO (International Organization for Standardization) 3 Environmentally harmful Production 4 Child labor 5 Dangerous working environment 6 Carroll 7 Ethically 8 Environmental Issues 9 Smith ٤٣ بيان مسئله مسئوليت اجتماعي بنگاه ها يکي از موضوعات مورد توجه در سال هاي اخير بوده است ، تا جايي که سازمان هاي بين المللي مانند سازمان ملل و اتحاديه اروپا، استانداردهايي را در اين زمينه ارائه کرده اند.
مسئوليت اجتماعي شرکت ها در فضاي کسب و کار مسايلي مانند انتظارات اقتصادي ، اخلاقي و زيست محيطي را ايجاد ميکند که اگر اين پاسخگويي به عنوان وظيفه شناخته شود ميتواند قوام اقتصادي و توسعه پايدار را ايجاد ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Yonggiang 2 Barthorpe 3 Mitchell 4 Lovelee 5 Garriga, Mele 6 Luetkenhorst 7 Salewski 8 Zulch ٤٤ کند (لاوسن ١، ١٣٨١: ٦١) درواقع يک بنگاه زماني به تعهد اجتماعي اش عمل ميکند که به مسئوليت هاي قانوني و اقتصادي عمل نمايد و نه بيشتر.